Krach na giełdzie akcji Astona Martina

Akcje brytyjskiego producenta słynnych aut sportowych straciły w Londynie ponad 27,2 proc., najbardziej do debiutu, z powodu straty w I półroczu

Aktualizacja: 31.07.2019 16:41 Publikacja: 31.07.2019 13:39

Krach na giełdzie akcji Astona Martina

Foto: Bloomberg

Aston Martin znany z aut używanych przez filmowego agenta Jamesa Bonda realizuje plan ożywienia od czasu przejęcia w nim sterów w 2014 r. przez Andy Palmera. Plan zmierza do odnowienia i zwiększenia gamy modeli oraz wprowadzenia ich w nowe segmenty rynku, a jesienią 2018 firma zadebiutowała na giełdzie.

Czytaj także: James Bond przesiądzie się do elektrycznego Astona Martina

Od tamtej pory akcje staniały z 19 funtów ceny emisyjnej do poniżej 5 funtów z powodu słabych wyników firmy w Europie, na Bliskim Wschodzie i Afryce — po 6 miesiącach popyt w tych regionach zmalał o jedną piątą, a producent poniósł stratę brutto 78,8 mln funtów (96 mln dolarów) podczas gdy rok temu miał zysk 20,8 mln.

- Jesteśmy rozczarowani tym, że nasze przewidywania sprzedaży nie spełniły się, podobnie jak nasze pierwotne założenia, z powodu wpływu słabości dwóch naszych kluczowych rynków i ciągłej niepewności w skali makro — powiedział Palmer.

Łączny popyt w półroczu zwiększył się o 6 proc. dzięki dużemu wzrostowi w obu Amerykach i w Azji, ale spadek na rodzimym rynku i na kontynencie europejskim skłoniły firmę do obniżenia rocznej prognozy — pisze Reuter.

Aston Martin odczuł też skutki większych kosztów budowy zakładu w Walii, w którym będą powstawać wersje sportowo-użytkowe, oraz niższych średnich cen sprzedaży. Firma wyjaśniła, że jeśli będzie potrzebować więcej środków finansowych, to pozyska je emitując papiery dłużne.

Dodatkowym zagrożeniem dla Astona istniejącego od 106 lat jest bezładny brexit, który zakłóci jego całą brytyjską produkcję. — Nie chcemy twardego brexitu z powodu komplikacji, jakie wywoła na granicy — powiedział Palmer.

Aston Martin znany z aut używanych przez filmowego agenta Jamesa Bonda realizuje plan ożywienia od czasu przejęcia w nim sterów w 2014 r. przez Andy Palmera. Plan zmierza do odnowienia i zwiększenia gamy modeli oraz wprowadzenia ich w nowe segmenty rynku, a jesienią 2018 firma zadebiutowała na giełdzie.

Czytaj także: James Bond przesiądzie się do elektrycznego Astona Martina

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Donald Tusk powoła rzecznika małych i średnich firm. Nieoficjalnie: Kandydatem Artur Dziambor
Biznes
Rekordowe straty Poczty Polskiej. Sytuacja jest coraz gorsza, prezes pisze list
Biznes
Nadchodzi koniec Ciechu. Grupa Sebastiana Kulczyka zmieni nazwę
Biznes
Czego boją się polscy przedsiębiorcy? Już nie niestabilności politycznej