Jeden z najważniejszych filarów polskiego eksportu – przemysł samochodowy – zdecydowanie słabnie. Wszystko wskazuje, że pasmo rekordowych wyników zagranicznej sprzedaży branży zakończyło się w ubiegłym roku. Według opublikowanych w środę prognoz firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl w 2019 r. wartość motoryzacyjnego eksportu spadnie do 25–25,5 mld euro z blisko 26 mld euro w 2018 r.
Motoryzacja napędza Europę Środkowo-Wschodnią
Odwrócenie tendencji wzrostowej potwierdzają wyniki stycznia (to najnowsze dane), w którym eksport wyniósł niespełna 2,1 mld euro i w ujęciu rocznym zmalał o 1,8 proc. Wcześniej taki scenariusz sygnalizowały dane z ostatniego kwartału ub.r., gdy dynamika wzrostu wyraźnie malała. Teraz o spadku zadecydował mniejszy popyt nie tylko na samochody z Polski, ale także na części i komponenty. – Dane ze stycznia wskazują, że dobra passa w eksporcie branży motoryzacyjnej trwająca od 2012 r. została zahamowana. Na kolejny historyczny wynik nie należy liczyć – twierdzi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.
Na spadek eksportu wpływa z jednej strony malejąca od jesieni ub.r. sprzedaż nowych samochodów w Unii Europejskiej. Z drugiej – spadki produkcji, zwłaszcza w Niemczech, m.in. za sprawą słabnącego eksportu niemieckich aut do Chin. Może być jeszcze gorzej, bo zbliża się kolejne zagrożenie – brexit. Według firmy Exact Systems, zajmującej się w branży badaniem jakości, możliwe wyjście Wielkiej Brytanii z UE bez porozumienia możemy odczuć podwójnie. Poniesiemy straty w eksporcie bezpośrednim oraz pośrednie: utrudniony dostęp do rynku brytyjskiego zmniejszy tam sprzedaż aut z UE. A to oznacza niższe zapotrzebowanie na polskie części w unijnych fabrykach. Z kolei brak nowych modeli w zakładach FCA w Tychach i Opla w Gliwicach dodatkowo osłabi eksport samochodów.
Nic dziwnego, że nastroje w przemyśle motoryzacyjnym, do niedawna będącym jedną z lokomotyw polskiej gospodarki, systematycznie słabną. Według opublikowanego w styczniu raportu firmy doradczej KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego menedżerowie sektora oceniają sytuację w branży coraz gorzej: zarówno co do jej przyszłości, jak i co do przyszłej sytuacji gospodarczej w Polsce. Do największych problemów należą wzrost kosztów pracy i trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników: problemy kadrowe zgłasza już 98 proc. pracodawców.