Jakość usług deweloperskich. Czy hossa rozleniwiła producentów mieszkań?

Badamy jakość obsługi w biurach deweloperskich.

Aktualizacja: 30.01.2017 05:46 Publikacja: 29.01.2017 22:24

Uzyskanie informacji o nowym osiedlu jest dość proste. Jednak handlowcom aż tak bardzo nie zależy na

Uzyskanie informacji o nowym osiedlu jest dość proste. Jednak handlowcom aż tak bardzo nie zależy na podtrzymaniu kontaktu z potencjalnym kupcem.

Foto: 123RF

Największe firmy w 2016 roku odnotowały zwyżki sprzedaży mieszkań aż 30–50 proc. rok do roku, co jest wynikiem imponującym, biorąc pod uwagę całkiem wysoką bazę z 2015 r. Duży popyt mógł spowodować, że firmy nie zabiegają o klientów. Czy rzeczywiście? Sprawdziliśmy jakość obsługi.

Zadzwoniliśmy do biur ośmiu największych deweloperów. Podaliśmy się za klienta szukającego dwupokojowego mieszkania o powierzchni około 40 mkw. Chcieliśmy kupić lokum za gotówkę, w celach inwestycyjnych – na wynajem. Klucze chcielibyśmy otrzymać jesienią lub najpóźniej pod koniec tego roku.

Ocenialiśmy nie same oferty, ale jakość obsługi: otwartość, chęć pomocy, dobry kontakt, przystępność stron internetowych firm, możliwość wysłania oferty e-mailem (za każdą kategorię deweloper mógł otrzymać gwiazdkę).

Robyg *****

Zanim jeszcze udało nam się znaleźć numer telefonu do sprzedawcy na stronie WWW firmy, zgłosił się konsultant na czacie. Postanowiliśmy wypróbować tę formę kontaktu, która sprawdziła się dobrze. Rozmówca przedstawił interesujące nas oferty, zaproponował też przesłanie e-mailem zestawienie mieszkań wraz z cenami, planami, terminami. Firma nie wyklucza rabatów, ale konsultant zaproponował rozmowę o szczegółach na spotkaniu. Podał do siebie kontakt. Dodatkowo wyjaśnił, na czym polega usługa smart house.

Dom Development *****

Bardzo dobra strona pozwalająca na łatwe filtrowanie oferty. Szybkie połączenie telefoniczne ze sprzedawcą, który wyjaśnił dokładnie, gdzie i ile mieszkań oraz w jakich cenach i o jakim układzie spełnia obecnie w Warszawie nasze wymagania (i kiedy będą gotowe). Trochę wybrzydzamy, ale pani konsultant od razu podaje inne lokalizacje, podając kolejne szczegóły. Oferuje wysłanie oferty e-mailem i proponuje spotkanie.

Budimex *****

Przejrzyste i zawierające dużo informacji strony są już standardem w tej branży. Budimex tutaj nie odstaje. Sprawne połączenie telefoniczne, konsultant informuje o spełniających nasze wymagania mieszkaniach i terminach oddania, wyjaśnia różnice w cenach w danych lokalizacjach. Zapytany odpowiada, że raczej nie podlegają negocjacji. Na duży plus zaliczamy fakt, że łączymy się od razu z osobą mającą dostęp do wszelkich informacji o inwestycjach firmy, dzięki temu nie musimy wertować stron WWW ani obdzwaniać osób odpowiedzialnych za poszczególne projekty.

JWC *****

To była jedna z najbardziej rzeczowych rozmów. Nie dość, że sporo mieszkań spełniało nasze wymagania i było w czym wybierać, to jeszcze konsultant przedstawiał wszelkie informacje z dużą precyzją, wskazał, że istnieje pewne pole do negocjacji cen, wyjaśnił, że kupno garażu nie zawsze jest konieczne. Jego postawa wskazywała, że firma jest w stanie wykazać się dużą elastycznością. Po rozmowie handlowiec wysłał SMS ze swoimi namiarami.

Polnord ****

Przejrzysta strona internetowa z dobrą wyszukiwarką inwestycji pozwala szybko znaleźć numer telefonu. Konsultant informuje, że małe mieszkania rozchodzą się bardzo szybko i trzeba się szybko decydować, w przeciwnym razie trzeba będzie poczekać na zakończenie kolejnych etapów. Jest możliwość negocjacji cen, ale rabaty są niewielkie. Plus za długie godziny działania infolinii, minus za niepodanie bezpośrednich namiarów do siebie.

LC Corp ****

Dobra strona internetowa, przejrzyste rozpisanie inwestycji i udana pierwsza próba kontaktu telefonicznego. Konsultant odpowiadał na pytania, informował o dostępnych mieszkaniach nas interesujących (akurat nie było ich wiele), ale był lakoniczny i raczej mało aktywny. Klient potrzebujący uwagi mógłby poczuć się rozczarowany. Konsultant podał bezpośredni kontakt do sprzedawcy, oferując wysyłkę materiałów e-mailem.

Murapol ****

Czytelna strona ze szczegółowym wykazem inwestycji w poszczególnych miastach. Bezproblemowy kontakt telefoniczny z przedstawicielem. Zaznaczył on, że na wybrane lokum w stolicy trzeba czekać do końca 2018 r. Wyjaśnił sytuację na rynku, wskazując, że małe mieszkania błyskawicznie znajdują nabywców. Podał bezpośredni numer do siebie, odesłał na stronę internetową, wskazując na informacje o harmonogramach innych inwestycji firmy. Na koniec nie dał jednak instrukcji, co robić, gdybyśmy chcieli kontynuować zakupy. Za to odjęta gwiazdka.

Atal ***

Dobra strona internetowa. Każda z inwestycji ma osobne infolinie, które jednak czynne są do różnych godzin. Niektóre tylko do 16 w dni robocze, a nie wiadomo, w której inwestycji są mieszkania spełniające nasze wymagania i na który numer dzwonić. Pomimo trzech nieudanych prób kontaktu sprzedawca do nas nie oddzwonił. Czwarta próba kolejnego dnia przyniosła sukces. Sprzedawca odpowiadał na pytania, ale nie był przesadnie aktywny, przekazał kontakty do dwóch osób zajmujących się inwestycjami, które spełniały nasze wymagania.

Trudno wskazać jednoznacznego zwycięzcę badania spośród firm, które otrzymały pięć gwiazdek. Ogólny poziom obsługi klientów jest wysoki. Wyraźnie widać, że duży popyt na mieszkania nie spowodował, iż deweloperzy przestali zabiegać o klientów. Obsługa jest jednak sprawna na pierwszych etapach rozmów. Wygląda jednak na to, że deweloperzy nie są już tak aktywni po przedstawieniu oferty. Świadczyć o tym może fakt, że po przeprowadzeniu rozmów z konsultantami żaden z nich nie oddzwonił z propozycją spotkania i przedstawienia konkretnej oferty.

Największe firmy w 2016 roku odnotowały zwyżki sprzedaży mieszkań aż 30–50 proc. rok do roku, co jest wynikiem imponującym, biorąc pod uwagę całkiem wysoką bazę z 2015 r. Duży popyt mógł spowodować, że firmy nie zabiegają o klientów. Czy rzeczywiście? Sprawdziliśmy jakość obsługi.

Zadzwoniliśmy do biur ośmiu największych deweloperów. Podaliśmy się za klienta szukającego dwupokojowego mieszkania o powierzchni około 40 mkw. Chcieliśmy kupić lokum za gotówkę, w celach inwestycyjnych – na wynajem. Klucze chcielibyśmy otrzymać jesienią lub najpóźniej pod koniec tego roku.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu