Ponad jedna trzecia rynku muzyki jest cyfrowa

Choć najszybciej zwiększają się w Polsce wydatki na płyty winylowe, to cyfrowa muzyka napędza rynek i sprawia, że branża wciąż rośnie.

Aktualizacja: 03.10.2017 06:44 Publikacja: 02.10.2017 20:38

Ponad jedna trzecia rynku muzyki jest cyfrowa

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak now Piotr Nowak

Jak podsumował Związek Producentów Audio-Video ZPAV, najszybciej, bo aż o ponad 71 proc., wzrosła w ciągu roku sprzedaż płyt winylowych. – W pierwszym półroczu bieżącego roku wartość tej części rynku wyniosła ponad 12,3 mln zł – podaje ZPAV.

To nie tylko polski trend – taki sam jest widoczny już od jakiegoś czasu m.in. na jednym z największych muzycznych rynków świata – w Wielkiej Brytanii. Winyle kupują koneserzy, ale także – coraz częściej – użytkownicy serwisów streamingowych, by – podobnie jak przy zakupie biletów na koncert ulubionego artysty – wesprzeć go w ten sposób i zamanifestować swoje poparcie.

Mocny streaming

Rośnie też w Polsce – i to również jest zgodne z trendami światowymi – sprzedaż muzyki cyfrowej. – Osiągnęła udział w rynku na poziomie ponad 35 proc. oraz wartość ponad 44 mln zł. Jest to wzrost w stosunku do analogicznego okresu o prawie 31,2 proc. – podaje ZPAV. Przy czym aż 83 proc. wpływów z cyfrowej muzyki w Polsce stanowią już serwisy streamingujące muzykę w sieci (takie jak Spotify, Deezer czy Tidal), które w I półroczu odnotowały wpływy o aż 39,5 proc. wyższe niż rok wcześniej. – Na drugim miejscu znajdują się pobrania online (11 proc. rynku cyfrowego), które notują wzrost na poziomie 10 proc. Następne w kolejności są pobrania na telefony komórkowe (6 proc. rynku) z 11-proc. spadkiem w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2016 r. – podaje ZPAV.

Nowe problemy

Wraz ze wzrostem znaczenia cyfrowej muzyki branża musi się mierzyć z zupełnie nowymi problemami blokującymi jej rozwój. Z opublikowanego niedawno raportu Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego IFPI „Connecting with Music" wynikało, że coraz więcej osób słucha muzyki za pośrednictwem licencjonowanych serwisów streamingowych: w skali światowej jest to 45 proc. (co oznacza wzrost z 37 proc. w 2016 r.), przy czym 90 proc. z nich korzysta ze streamingu w swoim smartfonie.

– Ten, w coraz większym stopniu cyfrowy, rynek muzyczny nie pojawił się znikąd. Jego powstanie wymagało ogromnego nakładu pracy ze strony wytwórni muzycznych i ich partnerów, a efektem tego jest ponad 40 milionów utworów w setkach serwisów cyfrowych na całym świecie – komentowała Frances Moore, dyrektor generalna IFPI, dodając jednak, że rodzi to problemy z niektórymi cyfrowymi graczami. – Raport dostarcza kolejnych dowodów na istnienie zjawiska „value gap", tj. nierównowagi między poziomem przychodów, jakie serwisy z treściami zamieszczanymi przez użytkowników, takie jak YouTube, czerpią z muzyki, a wysokością środków, jakie powracają do tych, którzy tę muzykę tworzą i w nią inwestują. Środowisko muzyczne jednoczy się w apelach do decydentów i polityków na całym świecie o rozwiązanie tego problemu – dodała Moore.

Problem z „value gap" to także wyzwanie dla branży w Polsce – wielokrotnie wspominał o tym „Rzeczpospolitej" Piotr Kabaj, prezes Warner Music Polska i wiceprzewodniczący ZPAV.

Tendencja spadkowa

Choć polski rynek muzyczny ma się zdaniem branży dobrze, prognozy PwC zakładają kurczenie się wpływów ze sprzedaży muzyki. Według PwC cały rynek muzyczny w Polsce (wraz z koncertami) będzie na koniec tego roku wart 291 mln dol., a w 2021 r. jego wartość spadnie do 280 mln dol. Same wpływy ze sprzedaży muzyki w tym roku sięgną 111 mln dol., by w 2021 r. spaść do 102 mln dol. W tej puli rosnąć będą jednak ciągle z cyfrowej muzyki (między 2017 i 2021 r. zwiększą się z 25 mln dol. do 38 mln dol.).

Jak podsumował Związek Producentów Audio-Video ZPAV, najszybciej, bo aż o ponad 71 proc., wzrosła w ciągu roku sprzedaż płyt winylowych. – W pierwszym półroczu bieżącego roku wartość tej części rynku wyniosła ponad 12,3 mln zł – podaje ZPAV.

To nie tylko polski trend – taki sam jest widoczny już od jakiegoś czasu m.in. na jednym z największych muzycznych rynków świata – w Wielkiej Brytanii. Winyle kupują koneserzy, ale także – coraz częściej – użytkownicy serwisów streamingowych, by – podobnie jak przy zakupie biletów na koncert ulubionego artysty – wesprzeć go w ten sposób i zamanifestować swoje poparcie.

Pozostało 82% artykułu
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane