Gazety. Reaktywacja

Czytelnicy płacący za treści wydawców w internecie sprawią, że rynek prasy w Polsce znowu zacznie rosnąć.

Aktualizacja: 14.09.2016 06:32 Publikacja: 13.09.2016 19:59

Gazety. Reaktywacja

Foto: 123RF

Po trudnych latach wydawcy gazet codziennych mogą liczyć co najmniej na stabilizację – wynika z najnowszych prognoz firmy PwC.

Rynek gazet w Polsce będzie rósł w latach 2015–2020 średnio o 0,2 proc. rocznie (liczony jako suma przychodów z reklam w gazetach papierowych i cyfrowych oraz wpływów ze sprzedaży ich wydań). W praktyce oznacza to, że zwiększy się w Polsce z 412 mln dol. do 420 mln dol., mimo że w tym samym czasie gazety na świecie będą tracić wpływy.

– W Polsce spadki nie będą się pogłębiać, bo po pierwsze, nigdy nie osiągnęliśmy takich poziomów sprzedaży jak większe rynki, a po drugie, nasz rynek dość dobrze radzi sobie z płatnościami za treści wydawców w sieci. Potwierdziły to niedawne dane Reuters Institute – mówi Paweł Wesołowski, partner w PwC, lider zespołu ds. rynku telekomunikacji, mediów, rozrywki i technologii.

Opinię tę potwierdza Marcin Kowalczyk, wiceprezes e-Kiosku SA, największego polskiego dystrybutora e-wydań. – Od kilku lat obserwujemy stały wzrost sprzedaży wydań cyfrowych. W tym segmencie tylko dzienniki ogólnopolskie zyskały w tym roku już nawet kilkanaście procent.

Z prestiżowego Reuters Institute Digital News Report wynikało, że w Polsce w ostatnim roku za dostęp do najnowszych informacji (w formie subskrypcji, e-wydania czy płatności za pojedynczy artykuł) zapłaciło już 20 proc. internautów. To więcej niż rok temu i plasuje nas w ścisłej światowej czołówce. Tylko w Norwegii wyższy odsetek internautów deklaruje, że płaci za newsy (27 proc.). Jednocześnie płatności są u nas dość niskie na tle stawek w innych krajach.

Faktem jest jednak, że model płatny jest przez wydawców stosowany powszechnie. Oprócz tabloidów jakąś formę opłaty pobiera od czytelników w sieci każda ogólnopolska gazeta (w tym „Rzeczpospolita"). Paywalle, czyli odpłatne dostępy do treści, wprowadziły także tygodniki opinii.

Problematyczna jest też obecność reklam przy treściach płatnych. – Nie spotkałem się jeszcze w Polsce z paywallem, który eliminowałby przy okazji reklamy, ale klient może oczekiwać, że skoro płaci za dostęp, to nie będzie widział w ramach tej subskrypcji reklam – zauważa Paweł Wesołowski.

Także zdaniem Macieja Hoffmana, dyrektora generalnego Izby Wydawców Prasy, to właśnie płatne treści dadzą wydawcom największe pole do rozwijania wpływów w najbliższych latach. – Oraz to, jak wydawcy wykorzystają obecność na smartfonach i innych urządzeniach mobilnych. Już dziś coraz częściej przygotowują na potrzeby internetu materiały multimedialne (m.in. telewizyjne), wchodząc dzięki temu w nowy, dotychczas dla nich niedostępny obszar – mówi Hoffman.

Po trudnych latach wydawcy gazet codziennych mogą liczyć co najmniej na stabilizację – wynika z najnowszych prognoz firmy PwC.

Rynek gazet w Polsce będzie rósł w latach 2015–2020 średnio o 0,2 proc. rocznie (liczony jako suma przychodów z reklam w gazetach papierowych i cyfrowych oraz wpływów ze sprzedaży ich wydań). W praktyce oznacza to, że zwiększy się w Polsce z 412 mln dol. do 420 mln dol., mimo że w tym samym czasie gazety na świecie będą tracić wpływy.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji