Media i internet

Prognozy dla reklamy w górę. Ale nie w kinach

123RF
Najpierw agencja mediowa Zenith, a teraz także koncern Agora podniosły prognozy dla rynku reklamy w Polsce w 2018 roku.

2,5 mld zł, o 8 proc. więcej niż rok temu, wydali reklamodawcy w Polsce w II kwartale br. – oszacował koncern Agora w sprawozdaniu półrocznym. Według niego najszybciej rosły nakłady na reklamę w internecie (13 proc. rok do roku) i radiu (9 proc.). O 8 proc. wyższe niż przed rokiem były wpływy nadawców telewizyjnych, do których należy nadal największy (47 proc.) kawałek reklamowego tortu.

Dane te sprawiły, że zarząd Agory zweryfikował szacunki dla reklamowego rynku na cały rok. O ile wcześniej spodziewał się, że urośnie on w tym roku o 2–4 proc., to obecnie spodziewa się wzrostu o 3,5–5,5 proc.

Weryfikacji poddano wyliczenia dla kilku segmentów, przede wszystkim dla telewizji. Agora poprzednio sądziła, że segment ten zwiększy wpływy reklamowe w br. o 1–3 proc. Obecnie uważa, że będą one o 4–6 proc. wyższe niż w 2017 roku. W ten sposób doszlusowano do zapowiedzi zarządu Cyfrowego Polsatu z marca, że wydatki na telewizję w Polsce urosną w tym roku o „średnią jednocyfrową wartość".

Cyfrowy Polsat nie zmienił potem szacunku, choć Maciej Stec, członek zarządu spółki, przyznawał, że odnotowane w I kw. br. przez ten segment zwyzki (o 9,6 proc., do 999 mln zł) nieco zaskoczyły grupę Zygmunta Solorza.

Telewizja nadgania tempo po słabszym 2017 r., gdy jej wpływy miały urosnąć o 1,3 proc., do około 4,14 mld zł. Branży pomaga w tym konsolidacja. Na przełomie roku Cyfrowy Polsat wzbogacił się o stacje Grupy ZPR, w marcu br. koncern Discovery finalizował zakup grupy Scripss, do której należy TVN. Większy udział w rynku chce mieć także Kino Polska, które odkupiło od Agory udziały w Stopklatka TV.

W minionym kwartale telewizja pokazywała mundial i wygrywała z kinami, które zanotowały ubytek wpływów o 6 proc. rok do roku.

Według Boxoffice.pl w okresie kwiecień–czerwiec kina sprzedały 9,5 mln biletów, o 15,7 proc. mniej niż rok wcześniej. Jak pisaliśmy, powodem odpływu widzów ma być pogoda i zakaz handlu w niedzielę. Zdaniem Agory kina mogą liczyć w br. na maksymalnie 2-proc. wzrost wpływów.

Podniesiona prognoza Zenith z czerwca mówi, że media uzyskają w br. z reklamy 7,41 mld zł, o 4,8 proc. więcej niż w 2017 r.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL