Mocny zastrzyk z budżetowych pieniędzy dla Lotniska Chopina

Od stycznia do września tego roku PPL zanotowało spadek przychodów na poziomie 54 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2019. Spadek ruchu w tym okresie o wyniósł ok. 70 proc.

Publikacja: 19.11.2020 07:54

Mocny zastrzyk z budżetowych pieniędzy dla Lotniska Chopina

Foto: Bloomberg

Spowodował to wiosenny lockdown, kiedy przez trzy miesiące w Warszawie lądowały jedynie rejsy repatriacyjne i samoloty z cargo oraz znacznie ograniczony ruch lotniczy w kolejnych miesiącach.

Sytuacja uległa nieznacznej poprawie w lipcu i sierpniu, kiedy ruszyły czarterowe rejsy wakacyjne, ale potem spadek pogłębił. Za październik Lotnisko Chopina, największy port lotniczy w Polsce zanotowało 80 proc. spadku ruchu. Listopad może okazać się jeszcze gorszy z powodu przywrócenia kwarantanny w Wlk. Brytanii, lockdowny we Francji i obostrzeń w pozostałych krajach europejskich.

W związku ze znacznie ograniczonymi wpływami wynikającymi z decyzji administracyjnych i koniecznością poniesienia wydatków na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa podróży PPL wystąpiło więc o pomoc publiczną i łącznie w różnych formach otrzymało wsparcie w wysokości 125,7 mln złotych.

Trzy gwiazdki Skytraxa

Od marca 2020, kiedy zaczął się kryzys, lotnisko musiało ponieść dodatkowe koszty związane z reżimem sanitarnym. W audycie Skytrax kontrolującym bezpieczeństwo na lotniskach w Europie warszawski Chopin otrzymał 3 gwiazdki. To znaczy, że został oceniony „średnio" tak samo, jak Barcelona, londyńskie Heathrow, nowe lotnisko w Stambule czy Lizbona.

Skytrax nie opublikował jeszcze covidowej oceny wszystkich ważniejszych portów europejskich. Cztery gwiazdki otrzymały lotniska niemieckie, gdzie wprowadzono dobrowolne i obowiązkowe testowanie oraz rzymskie Fiumicino i Charles de Gaulle w Paryżu. Pięciu gwiazdek nie ma w tej chwili żadne lotnisko na świecie, nawet singapurskie Changi, seulski Incheon, czy katarski Hamad w Dausze.

„W związku z trudną sytuacją PPL skorzystał z możliwości pomocy oferowanych przez polski rząd. Uzyskane w ten sposób środki pozwoliły na pokrycie części kosztów operacyjnych ponoszonych przez przedsiębiorstwo" — czytamy w informacji PPL. Dlatego firma mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązkowej wpłaty 15 proc. z zysku przedsiębiorstwa za rok 2019 wypłacaną budżetowi państwa w wysokości 54 ,569 złotych. Takie zwolnienie przysługuje PPL także i za ten rok i zostało uzyskane na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Dotyczy ona Tarczy antykryzysowej 2.0.

Dywidenda, tarcze, pokrycie strat

Ponadto PPL wystąpił 30 lipca 2020 r. z wnioskiem do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników nieobjętych przestojem, przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy w związku ze spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19. Wsparcie zostało przyznane na podstawie art. 15gg Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 poz. 374 ze zm.) – tzw. Tarcza 4.0. PPL otrzymał dofinansowanie w łącznej, wnioskowanej wysokości 11 686 961,07 PLN (w trzech transzach 26.08.2020 r., 7.10.2020 r. oraz 27.10.2020 r.). Środki przyznane zostały w formie bezzwrotnej pomocy i przysługiwały za okres: lipiec-wrzesień 2020 r. Wsparciem zostało objętych 1574 pracowników.

22 października 2020 r. PPL złożył do ministra infrastruktury wniosek o przekazanie pieniędzy na częściowe pokrycie straty wynikającej z obowiązywania zakazów w ruchu lotniczym. Taki sam wniosek został złożony także w imieniu Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost, który jest w 100 proc. własnością PPL. Środki zostały przyznawane na podstawie art. 15zzzzba ust. 6 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. 2020 poz. 374, z późn. zm.). Ostatecznie z tego źródła Lotnisko Chopina otrzymało 2 listopada 59, 439 600 zł, natomiast lotnisko Zielona Góra-Babimost – 199 tys. złotych.

Spowodował to wiosenny lockdown, kiedy przez trzy miesiące w Warszawie lądowały jedynie rejsy repatriacyjne i samoloty z cargo oraz znacznie ograniczony ruch lotniczy w kolejnych miesiącach.

Sytuacja uległa nieznacznej poprawie w lipcu i sierpniu, kiedy ruszyły czarterowe rejsy wakacyjne, ale potem spadek pogłębił. Za październik Lotnisko Chopina, największy port lotniczy w Polsce zanotowało 80 proc. spadku ruchu. Listopad może okazać się jeszcze gorszy z powodu przywrócenia kwarantanny w Wlk. Brytanii, lockdowny we Francji i obostrzeń w pozostałych krajach europejskich.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił