Indie i Wietnam znajdują się obok Chin, USA i Indonezji w gronie krajów o największym wzroście liczby pasażerów w najbliższych 20 latach — twierdzi organizacja linii lotniczych IATA. Air France-KLM poinformowała w końcu lipca o wzmocnieniu sojuszy z Delta Air Lines i China Eastern. Obie linie objęły po 10 proc. w AF-KLM, ale takiego rozwiązania nie przewiduje się w przypadku Vietnam Airlines i Jet Airways — wyjaśnił dyrektor generalny AF, Franck Terner.

- Mamy bardzo zaawansowane rozmowy z Jet Airways o sposobach wzmocnienia naszej współpracy — powiedział, ale nie ujawnił szczegółów. Chcąc być skuteczniejszą w konkurowaniu z liniami znad Zatoki w lotach do Azji Air France stara się wyjść poza umowy o code-sharingu zawarte z Wietnamczykami w 2010 r. i z Hindusami w 2016 r.

W ramach nowej spółki j. v., która ruszy 1 listopada Air France i Vietnam Airlines tak skoordynują swe loty, aby ułatwić przesiadki podróżującym linią wietnamską do ok. 50 miejsc w Europie. Pasażerowie AF korzystający z 6 lotów tygodniowo obu linii do Miasta HCM i codziennego Vietnam Airlines będą z kolei mieć dostęp do krajowych połączeń wietnamskiego partnera. — Mocną stroną tego rozwiązania jest koordynacja programów lotów — podkreślił Terner.

Wietnamczycy mają nadzieję, że nowa spółka j. v. doprowadzi do podobnych umów partnerstwa z innymi członkami sojuszu SkyTeam (AF i VA należą do niego) i z japońską ANA, którą w 2016 r. kupiła 8,8 proc. w ich linii. — Ten model pomoże Vietnam Airlines zawrzeć szybko podobne umowy w regionie Azji, może też ze Stanami — stwierdził prezes VA, Duong Tri Thanh.

Sojusz AF z VA będzie podobny do zawartego z Deltą, który pozwolił AF i KLM zwiększyć liczbę połączeń przez Atlantyk — dodał Terner, ale nie chciał rozmawiać o podziale przychodów obu linii.