Ryanair musi stosować krajowe umowy o pracę

Komisja Europejska poleciła Ryanairowi przestrzegać unijnych przepisów przy zawieraniu z pracownikami umów o pracę kraju ich zamieszkania, a nie jak w Irlandii, gdzie ma zarejestrowane samoloty

Aktualizacja: 27.09.2018 11:13 Publikacja: 27.09.2018 07:56

Ryanair musi stosować krajowe umowy o pracę

Foto: Bloomberg

Największy w Europie tani przewoźnik zatrudniał tradycyjnie znaczną część swej załogi zgodnie z prawem irlandzkim, które zdaniem związków zawodowych jest niedostosowane do potrzeb pracowników i uniemożliwia im dostęp do lokalnych świadczeń socjalnych.

Komisarz ds. zatrudnienia i spraw socjalnych Marianne Thyssen przypomniała na spotkaniu z prezesem Michaelem O„Leary, że unijne reguły dotyczące umowy o pracy mobilnych załóg są jasne. — „To nie kraj rejestracji samolotu decyduje o stosowanym prawie, ale miejsce, które pracownik opuszcza rano i do którego wraca wieczorem, Przestrzeganie prawa Unii nie jest elementem, który pracownicy maja negocjować, nie można tego odroczyć na późniejszy termin ani nie można postępować inaczej w każdym kraju" — stwierdziła w komunikacie.

Reagując na to Ryanair opublikował warunki swej oferty dla załogi, w tym ofertę zawierania krajowych umów. „Kwestia stosowania prawa jest niestosowna w przypadku Ryanaira, bo, przewoźnik już skierował do związków zawodowych w Belgii i we wszystkich krajach UE pisemnej oferty zgody na stosowanie lokalnego prawa, opłat socjalnych i jurysdykcji sądów" — oświadczył w komunikacie O"Leary po spotkaniu.

Ryanair poinformował odrębnie o złożeniu skargi do Komisji Europejskiej na „antykonkurencyjne zachowania" pracowników innych linii lotniczych, którzy nawoływali do strajków w kilku krajach Europy. Linia zwróciła się do Komisji o zbadanie tej „zbiorowej kampanii", w której uczestniczyło Europejskie Zrzeszenie Pracowników Kokpitu (ECA) i Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu (ITWF). „Działalność Ryanaira ucierpiała z powodu niepotrzebnych strajków i zakłócającej ingerencji w nasze negocjacje ze związkami prowadzone w dobrej wierze, podsycanych i koordynowanych przez pracowników konkurencyjnych linii, związków zawodowych i grup nacisku" — stwierdza komunikat Ryanaira.

Związki wyjaśniły, że członkowie organizacji pracowniczych z innych linii pomagali załodze Ryanaira, bo od lat mają doświadczenie w prowadzeniu negocjacji, zaś większość załogi Ryanaira bardzo złe.

Strajk a moce przewozowe

Ryanair rozważy zmniejszenie mocy przewozowych tej zimy i latem 2019, jeśli strajk potrwa dłużej — zapowiedział dyrektor marketingu Kenny Jacobs. W najbliższy piątek ma dojść do 24-godzinnego strajku prawników pokładowych w 6 krajach; załogi zamierzają powtarzać strajk co miesiąc do czasu spełnienia ich postulatów; chcą zawierania krajowych umów o pracę a nie według prawa irlandzkiego Przewoźnik zapowiedział anulowanie 150 lotów dotyczących 30 tys, podróżnych.

— Te niepotrzebne powtarzane strajki spowodują szkodę przedsiębiorstwu i zaufaniu naszych klientów w czasie, gdy bardzo rosną ceny produktów naftowych i jeśli będą kontynuowane, to stanie się nieuchronne, że będziemy musieli zmniejszyć wzrost naszych zdolności tej zimy i latem 2019 — powiedział Jacobs. Poinformował, że w piątek 30 tys. podróżnych zostanie na ziemi, a linia anuluje 190 z 2400 lotów.

Największy w Europie tani przewoźnik zatrudniał tradycyjnie znaczną część swej załogi zgodnie z prawem irlandzkim, które zdaniem związków zawodowych jest niedostosowane do potrzeb pracowników i uniemożliwia im dostęp do lokalnych świadczeń socjalnych.

Komisarz ds. zatrudnienia i spraw socjalnych Marianne Thyssen przypomniała na spotkaniu z prezesem Michaelem O„Leary, że unijne reguły dotyczące umowy o pracy mobilnych załóg są jasne. — „To nie kraj rejestracji samolotu decyduje o stosowanym prawie, ale miejsce, które pracownik opuszcza rano i do którego wraca wieczorem, Przestrzeganie prawa Unii nie jest elementem, który pracownicy maja negocjować, nie można tego odroczyć na późniejszy termin ani nie można postępować inaczej w każdym kraju" — stwierdziła w komunikacie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Polskie Porty Lotnicze mają już nowego prezesa i wiceprezesa
Transport
Plany podatku od aut spalinowych do kosza
Transport
Dlaczego samoloty rosyjskich linii nadal latają. Skąd się biorą części zamienne
Transport
Plany Lufthansy dla lotniska w Brukseli. Belgowie ich nie chcą
Transport
Izrael doradza ukraińskim lotnikom. Ostrzega: wznowienie lotów nie będzie łatwe