Boeing dostarczył 763 samoloty

Boeing poinformował o dostarczeniu w 2017 r. klientom rekordowej liczby 763 samolotów, co pozwoli mu zachować przewagę nad Airbusem, i utrzymać pozycje największego producenta na świecie

Publikacja: 11.01.2018 11:13

Boeing dostarczył 763 samoloty

Foto: Bloomberg

Koncern z USA zanotował także zamówienia netto na 912 samolotów o wartości 134,8 mld dolarów w cenach katalogowych wobec 668 za ok. 94 mld rok wcześniej. Zamówienia brutto, bez zmian modelu i anulowania, dotyczyły 1053 sztuk, Airbus podawał w grudniu, że spodziewa się ponad tysiąca.

Europejczycy dostarczyli w 2017 r. również rekordową liczbę ponad 700 samolotów (dokładne dane ogłoszą 15 stycznia), zgodnie z założeniami, mimo opóźnień w dostawach silników GTF Pratta&Whitneya. Z tego powodu Airbus musiał odstąpić od planowanych dostaw ponad 720 samolotów i chyba nie uda mu się prześcignąć Boeinga.

Liczba zamówionych i dostarczonych samolotów przez koncern z USA potwierdza, że jest on zdolny zwiększyć tempo produkcji. To może też oznaczać dodatkowe przychody 350 mln dolarów wobec naszych prognoz — stwierdziła Sheila Kahyaoglu z firmy Jefferies.

Boeing przewiduje zwiększenie w bieżącym roku mocy przewozowych linii lotniczych o 5,5-6 proc. — powiedział wiceprezes ds. marketingu Randy Tinseth. Będzie to więcej od historycznej średniej wzrostu o 5 proc., choć mniej do osiągniętych 7,15 proc. w 2017 r. Obecnie samoloty są bardzo wypełnione, linie będą potrzebować ich więcej. — Spodziewamy się, że wzrost nastąpi dzięki nowym dostawom, a nie na skutek większego wykorzystania istniejącej floty — dodał. Rzeczywisty wzrost przewozów pasażerów będzie zapewne większy w 2018 r. od zwiększenia mocy przewozowych, co maiło miejsce w ostatnich 8 latach — powiedział Tinseth.

Wzrost przewozów frachtu

Jednocześnie IATA podała o zwiększeniu w listopadzie przewozów ładunków na świecie o 8,8 proc. i uważa, że Światowy dział cargo jest na dobrej drodze do osiągnięcia najlepszych wyników operacyjnych i finansowych od czasu odrodzenia się w 2010 r. po kryzysie finansowym. Dostępne moce wzrosły o 4 proc., szesnasty kolejny miesiąc, a współczynnik wypełnienia samolotów o 2,2 pkt do 49,1 proc.

- Jest kilka czynników wskazujących, że 2018 będzie również dobrym rokiem: duże zaufanie konsumentów, wzrost międzynarodowego handlu elektronicznego, ogólna poprawa światowej gospodarki. To wszystko napawa optymizmem -= stwierdził dyrektor generalny IATA, Alexandre de Juniac.

Poprawa na rynku cargo pojawiła się jednak za późno, aby uratować jumbo jeta B747. Boeing ma zamówienia tylko na 12 takich samolotów, co oznacza 2 lata produkcji. Zdaniem Tinsetha, linie transportu cargo są zainteresowane, problem tylko w tym, czy będą w stanie je kupować. Chcą być pewne, że popyt będzie długotrwały.

Koncern z USA zanotował także zamówienia netto na 912 samolotów o wartości 134,8 mld dolarów w cenach katalogowych wobec 668 za ok. 94 mld rok wcześniej. Zamówienia brutto, bez zmian modelu i anulowania, dotyczyły 1053 sztuk, Airbus podawał w grudniu, że spodziewa się ponad tysiąca.

Europejczycy dostarczyli w 2017 r. również rekordową liczbę ponad 700 samolotów (dokładne dane ogłoszą 15 stycznia), zgodnie z założeniami, mimo opóźnień w dostawach silników GTF Pratta&Whitneya. Z tego powodu Airbus musiał odstąpić od planowanych dostaw ponad 720 samolotów i chyba nie uda mu się prześcignąć Boeinga.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej