Według Hoektry, nadal trwają dyskusje o szczegółach pakietu dla holenderskiej linii, ale z pewnością będą w nim pożyczki bankowe gwarantowane przez państwo. W przyszłości może dojść do rozmowy z akcjonariuszami AF-KLM o podwyższeniu kapitału tej grupy. — Mówiliśmy wielokrotnie, że jako rząd zrobimy wszystko co można, aby pomóc KLM przetrwać ten kryzys — powiedział i podkreślił, że przewoźnik odgrywa żywotną rolę dla gospodarki Holandii.

Wcześniej w piątek Air France-KLM podała o otrzymaniu od władz Francji pomocy 7 mld euro, złożonej z 4 mld pożyczki konsorcjalnej 6 banków, gwarantowanej przez skarb państwa do 90 proc., z terminem spłaty w ciągu 12 miesięcy, oraz z 3 mld euro bezpośredniej pożyczki od skarbu państwa, do zwrotu za 4 lata. Obie będzie można przedłużyć dwukrotnie o rok, muszą uzyskać aprobatę władz Unii.

W najbliższych miesiącach AF-KLM zamierza sfinalizować plan przekształceń obejmujący zwłaszcza zmianę działalności Air France. Po dopięciu planu rada administracyjna AF-KLM rozważy uruchomienie operacji zwiększenia kapitału grupy, a skarb państwa Francji zastanowi się nad warunkami swego udziału. Nastąpi to najpóźniej przed następnym dorocznym WZA w 2021 r.

Minister Bruno Le Maire podkreślił, że ta pomoc „nie jest czekiem in blanco”, jest uwarunkowana, bo „Air France musi podjąć wysiłek zwiększenia rentowności, powinna stać się linią najbardziej szanującą środowisko. Musi nam przedstawić plan zmniejszenia emisji CO2, przekształcenia floty, aby mniej zatruwała środowisko i emitowała mniej hałasu” — cytuje Reuter.