Reklama

Wyrwa w dostawach Boeinga z powodu MAXów

Po 7 miesiącach Boeing zmniejszył dostawy samolotów o 38 proc. z powodu uziemienia jego szlagierowych 737 MAX i wątpliwości, jaka przyszłość je czeka.

Aktualizacja: 14.08.2019 20:35 Publikacja: 14.08.2019 15:06

Wyrwa w dostawach Boeinga z powodu MAXów

Foto: Bloomberg

Od stycznia do końca lipca koncern wydał klientom 258 maszyn wobec 417 rok temu, ustępując zdecydowanie Airbusowi, który w tym samym czasie dostarczył 458 sztuk. Ogłoszone dane wskazują, że Amerykanie stracą pozycję największego producenta samolotów na świecie, na której byli od 7 lat.

Wąskokadłubowe MAXy uziemiono na świecie po dwóch tragicznych katastrofach prawdopodobnie z tego samego powodu. W lipcu koncern podał o największej dotychczas stracie kwartalnej na skutek rosnących kosztów usunięcia wszystkich problemów w MAXach i uprzedził, że może wstrzymać ich produkcję, jeśli organy nadzoru lotnictwa na świecie nie wydadzą wkrótce zgody na ponowne loty.

Nowy problem stwierdzony w czerwcu opóźnił powrót tych samolotów przynajmniej do końca września, zakłócając rozkłady lotów linii lotniczych, które zaczęły występować do producenta o pokrycie ponoszonych strat. Jeden z większych klientów, Southwest usunął MAXy ze swego rozkładu do początku stycznia — podał Reuter.

W segmencie samolotów szerokokadłubowcyh Boeing wyprzedza nadal Airbusa, bo dostarczył po 7 miesiącach 24 B777 i 90 B787 (rok temu 25 i 80), a Airbus 60 A350 (46 rok temu) i 24 A330. Obaj producenci zanotowali spadek popytu na samoloty 4-silnikowe, bo linie wolą oszczędniejsze i nowoczesne 2-silnikowe. Boeing dostarczył tylko cztery kultowe B747, a Airbus pięć superjumbo A380. 

Zamówienia netto (po rezygnacji i zmianach modeli) Boeinga były mniejsze o 88 sztuk, Airbus zyskał 79.

Reklama
Reklama

Sytuację amerykańskiego producenta może poprawić tani indonezyjski przewoźnik, Lion Air. Po katastrofie jego MAXa, w której zginęło 189 osób zagroził anulowaniem zamówienia na 187 takich samolotów za 21 mld dolarów, ale zmienił zdanie. Współzałożyciel linii, Rusdi Kirana powiedział Reuterowi, że pilnie potrzebuje więcej MAXów w swej strategii rozwoju działalności, kiedy tylko samoloty te otrzymają zgodę na ponowne loty. Warunkiem ich kupna jest zadowolenie z wyników negocjacji z Boeingiem — dodał.

Transport
Czarna seria Airbusa. Nowe problemy z najpopularniejszym modelem samolotu
Transport
Embraer znów walczy o polski rynek. Geopolityka bardzo mu pomaga
Transport
Akcja serwisowa Airbusa niemal zakończona. Samoloty wracają na trasy
Transport
Korupcja u rosyjskich budowniczych dróg. Umoczeni menedżerowie i urzędnicy Kremla
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Fiasko budowy lodołamaczy w Rosji. Bez zachodnich części „nie razbieriosz"
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama