PZU: dobry rok, nowa strategia

FILAR BUDŻETU: Instytucja finansowa: PZU rośnie w siłę. Po nabyciu akcji Aliora oraz Pekao i zwiększeniu obecności grupy w sektorze bankowym ustabilizowała się jej siła finansowa.

Publikacja: 18.06.2018 18:00

PZU: dobry rok, nowa strategia

Foto: Fotorzepa/Marta Bogacz

– Żubr wrócił do Polski. Ta transakcja to był kamień milowy dla grupy PZU. To nas zmieniło, otworzyło przed nami nowe horyzonty – mówił Paweł Surówka, prezes PZU, prezentując w styczniu nową strategię.

PZU ma 16 mln klientów ubezpieczeniowych w Polsce, w tym 11 mln klientów ubezpieczeń na życie. Udział w rynku spółek majątkowych grupy wynosi 35,7 proc., a PZU Życie w ubezpieczeniach ze składką okresową ma aż 45,8 proc. udziału w rynku. Spółka dysponuje ponad 2000 placówek w ubezpieczeniach zdrowotnych i usługach opieki medycznej.

Ubezpieczeniowy gigant współpracuje z 8521 agentami na wyłączność, 3150 multiagencjami oraz 1200 brokerami.

Pierwszy miliard

Powodów do zadowolenia dostarczają wyniki grupy. W 2017 r. zysk netto grupy PZU po raz pierwszy w historii przekroczył 1 mld euro (4,2 mld zł). Składka przypisana brutto wzrosła do rekordowego poziomu 22,8 mld zł z 20,22 mld zł rok wcześniej.

W październiku 2017 r. amerykańska agencja ratingowa S&P Global Ratings podwyższyła perspektywę ratingową PZU z negatywnej do stabilnej. Rating siły finansowej PZU pozostał na poziomie A–, co jest jedną z najwyższych możliwych ocen spółki z Polski.

Do sukcesów PZU można zaliczyć też wejście na prestiżowy rynek Lloyd's. Grupa PZU podpisała roczny kontrakt i została udziałowcem Argenty – jednego z syndykatów Lloyd's.

12 inicjatyw

W ogłoszonej w styczniu 2018 r. strategii do 2020 r. ubezpieczeniowy gigant zapowiedział, że będzie stawiał na nowe technologie i zamierza stopniowo przekształcać się w firmę usługową z pełną ofertą ubezpieczeniowo-finansową.

Nowe w PZU to 12 inicjatyw, wśród których znajdą się m.in. lepsze dopasowanie cen do ryzyka i wrażliwości cenowej, wdrożenie rozwiązań z dziedziny sztucznej inteligencji, rozwój współpracy z bankami i uproszczenie oferty produktowej. Spółka zapowiada uniwersalizację sieci sprzedaży – docelowo ma dysponować rzeszą 5 tys. sprzedawców w sieci własnej. Każdy z nich będzie oferował produkty z co najmniej trzech spośród pięciu linii biznesowych: majątek, życie, opieka medyczna, produkty inwestycyjne, produkty bankowe.

Ubezpieczyciel planuje też rozwój oferty direct, czyli sprzedaż polis przez internet i telefon.

PZU zapowiedziało także wprowadzenie rozwiązania PZU GO, którego celem będzie lepsza taryfikacja składek, ale też poprawa bezpieczeństwa kierowców.

– Żubr wrócił do Polski. Ta transakcja to był kamień milowy dla grupy PZU. To nas zmieniło, otworzyło przed nami nowe horyzonty – mówił Paweł Surówka, prezes PZU, prezentując w styczniu nową strategię.

PZU ma 16 mln klientów ubezpieczeniowych w Polsce, w tym 11 mln klientów ubezpieczeń na życie. Udział w rynku spółek majątkowych grupy wynosi 35,7 proc., a PZU Życie w ubezpieczeniach ze składką okresową ma aż 45,8 proc. udziału w rynku. Spółka dysponuje ponad 2000 placówek w ubezpieczeniach zdrowotnych i usługach opieki medycznej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko