fbTrack

W 2021 r. ruszy budowa radioteleskopu za 1,7 mld dolarów

SPDO/TDP/DRAO/Swinburne Astronomy Productions [CC BY 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0)]
Największy na świecie radioteleskop, Square Kilometre Array (SKA), jest na etapie kończenia procesu projektowania i planowania budowy - informuje magazyn "Science". Koszt budowy i 10-letniego działania radioteleskopu ma wynieść 1,7 mld dolarów.

Na spotkaniu w Szanghaju, w Chinach, zaprezentowano projekty anten i talerzy tworzących radioteleskop, który ma powstać na terenie Australii i południowej Afryki. Po przeanalizowaniu tych projektów planowanie budowy radioteleskopu będzie mogło się rozpocząć.

- Jestem pewien, że budowa rozpocznie się na początku 2021 roku - powiedział Philip Diamond, dyrektor generalny SKA w siedzibie organizacji w Manchesterze.

Budowa SKA jest finansowana przez 13 krajów z całego świata. Radioteleskop ma składać się z tysięcy talerzy rozmieszczonych w południowej Afryce i miliona anten, które znajdą się w zachodniej Australii. W pierwszej fazie rozmieszczonych zostanie 130 tys. anten i 133 talerzy.

W projekcie partycypuje m.in. Obserwatorium Astronomiczne z Szanghaju Chińskiej Akademii Nauk. Zespół chińskich naukowców pracuje nad projektami anten i centrum analizy danych, które będzie przetwarzać informacje zgromadzone za pomocą radioteleskopu we współpracy z naukowcami z całego świata.

Radioteleskop ma - za pomocą anten - rejestrować emisje radiowe z pulsarów (rotujących gwiazd neutronowych) i z ery rejonizacji, czyli wczesnego okresu ewolucji Wszechświata, kiedy rozproszony w przestrzeni kosmicznej wodór został ponownie zjonizowany przez promieniowanie jonizujące. Talerze mają śledzić przepływy wodoru w czasie tworzenia gwiazd i galaktyk.

Źródło: Science