fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Jak się ubiegać o odszkodowanie i zadośćuczynienie za nieudany urlop

123RF
Prof. Hanna Zawistowska z Katedry Turystyki SGH: Niezgłoszenie uwag dotyczących jakości usług podczas wycieczki może skutkować brakiem możliwości złożenia reklamacji po powrocie.

Zgodnie z prawem podróżny powinien zawiadomić organizatora w trakcie wyjazdu o niezgodności świadczonych usług z umową, czyli na przykład o tym, że hotel jest dalej od stoku, niż przewidywała to oferta. Co w takim wypadku powinno zrobić biuro podróży?

Jego obowiązkiem jest usunięcie niezgodności (np. zmiana hotelu) w rozsądnym terminie, czyli terminie adekwatnym do realnej możliwości załatwienia sprawy. Termin wyznacza podróżny. W przypadku nieusunięcia niezgodności w wyznaczonym czasie turysta może dokonać tego sam i wystąpić do organizatora o zwrot poniesionych wydatków. W dwóch przypadkach turysta nie ma obowiązku wyznaczenia takiego terminu, tj. jeśli organizator odmówi usunięcia niezgodności lub z okoliczności wynika, że niezgodność nie może być usunięta, np. nie ma hotelu spełniającego warunki określone w umowie.

Czytaj także:

Reklamacja i zwrot świątecznych prezentów prostsze on-line

Drogie futro zostaw w domu, a brylanty miej na sobie

Rekompensata za popsutą zabawę sylwestrową

Sylwester to żniwa dla złodziei aut

10 tys. zł - tyle może zapłacić fryzjer za złą fryzurę

Jak reklamować nieudany wyjazd

Co zrobić, jeśli biuro nie usunie niezgodności?

Jeśli niezgodność ma istotny wpływ na realizację imprezy, podróżny ma prawo do rozwiązania umowy bez konieczności uiszczenia opłaty za to rozwiązanie.

Jeśli jednak turysta nie rozwiąże umowy, organizator ma obowiązek dostarczenia podróżnemu świadczeń zastępczych bez obciążania go dodatkowymi kosztami. A jeśli jakość usług zastępczych jest niższa od jakości usług przewidzianych w umowie, organizator ma obowiązek obniżenia ceny imprezy.

Czy można odmówić przyjęcia świadczeń zastępczych?

Tak, ale jedynie w dwóch przypadkach – jeżeli świadczenia te nie są porównywalne z tym, co zostało określone w umowie, lub zaproponowana przez organizatora obniżka ceny jest zbyt niska.

Czy organizator w każdym przypadku musi usunąć niezgodność?

Nie. Czasem po prostu nie jest to możliwe lub wiąże się z bardzo wysokimi kosztami. W tych przypadkach podróżnemu przysługuje obniżka ceny za każdy okres, w trakcie którego ta niezgodność występowała. Obniżenie ceny nie przysługuje jednak podróżnemu, jeśli niezgodność została spowodowana jego wyłącznym działaniem lub zaniechaniem. Przykładem takiego zaniechania jest niewywiązanie się z obowiązku niezwłocznego powiadomienia organizatora o wszelkich stwierdzonych niezgodnościach, np. o tym, że hotel jest położony od stoku dalej, niż to zostało określone w umowie.

Czyli jeśli turysta nie złoży reklamacji w trakcie wycieczki, potem może nie mieć do tego już prawa?

Tak, brak powiadomienia może skutkować pozbawieniem możliwości skutecznego ubiegania się o odszkodowanie lub zadośćuczynienie. Powinno być zgłoszone niezwłocznie podczas imprezy turystycznej, z uwzględnieniem okoliczności danej sprawy. Oznacza to, że jeśli skutki nienależytego wykonania usługi (np. zatrucie pokarmowe) wystąpią już po zakończeniu imprezy, powiadomienie o niezgodności może nastąpić po powrocie. Ważne, aby nastąpiło w miarę możliwości szybko.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA