Spór dotyczył kary ponad 4 tys. zł za wprowadzenie do obrotu zafałszowanych artykułów rolno-spożywczych. Kłopoty spółki zaczęły się od kontroli.
Inspektorzy wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych przeprowadzili kontrolę jakości handlowej soków znakowanych jako świeże. W wyniku kontroli zakwestionowano oznakowanie partii soku z pomarańczy, ananasów, grejpfrutów i jabłek. Pierwsze z trzech zostały oznaczone jako 100 proc. świeże soki, naturalnie mętne, niewyprodukowane z koncentratu, niepasteryzowane. Soki z jabłek miały być w 70 proc. z jabłek i w 30 proc. z owoców granatu oraz 96 proc. z jabłek z domieszką 4 proc. soku z marakui.
Kontrolerzy zarzucili niewłaściwe oznakowanie soków określeniem "świeży", podczas gdy w procesie wytwarzania zastosowano „krótkotrwałą obróbkę cieplną z natychmiastowym schłodzeniem".
Oczekiwania konsumentów
Spółka nie zgadzała się z karą, ale jej odwołanie okazało się nieskuteczne. Organ odwoławczy nie uwzględnił jej zarzutów. W jego ocenie zawarta na etykietach soków owocowych informacja „świeży" jest kojarzona przez konsumentów z sokiem wyciskanym z owoców, który nie jest poddawany przetwarzaniu, w szczególności obróbce termicznej. Dla wytwarzanego wyrobu producent powinien stosować odpowiednią nazwę, która nie wywołuje u konsumenta nadmiernych oczekiwań, co do jego charakterystyki.
Urzędnicy podkreślili, że producent jest zobowiązany do zapewnienia jakości towaru zgodnie z przepisami prawa żywnościowego. Oznakowanie artykułów rolno-spożywczych jest istotnym elementem jakości handlowej. Obowiązkiem producenta jest wprowadzanie do obrotu produktów oznakowanych rzetelnie, co ułatwia konsumentowi wybór zgodnie z jego preferencjami i oczekiwaniami. W ocenie organu w świadomości konsumenta określenie „świeży" w przypadku soku kojarzone jest z wyciskaniem go z owoców, niepoddawaniem jakimkolwiek procesom przetworzenia. Zastosowanie obróbki termicznej, nawet jeżeli jest to minimalna pasteryzacja, może powodować nieodwracalne zmiany w wartości odżywczej soku. Nie ulega wątpliwości, że wartość odżywcza oraz jakość organoleptyczna produktów żywnościowych mają istotne znaczenie dla konsumenta.