Reklamodawca odpowiada za wybór treści i formy reklamy

Na reklamodawcach spoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, niegodzący w powszechne odczucie dobrych obyczajów, wybór treści i formy reklamy.

Aktualizacja: 03.01.2016 15:13 Publikacja: 03.01.2016 12:10

Reklamodawca odpowiada za wybór treści i formy reklamy

Foto: www.sxc.hu

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy w uchwale z dnia 27 października 2015 r.

Przedmiotem skargi była reklama zewnętrzna tablic budowlanych i tablic BHP firmy Mój DoM Bis, przedstawiająca nagą kobietę, która zasłania intymne miejsca tablicami budowlanymi z jednoznacznie kojarzącymi się napisami. Publicznie udostępniona na samochodzie służbowym firmy narażała dzieci, młodzież oraz dorosłych na seksistowskie wykorzystanie wizerunku kobiety.

Brak związku

- Wskazana reklama jest przykładem przedmiotowego wykorzystania wizerunku kobiety - podniósł w skardze konsument (sygn. skargi: K/121/15).

- Obraz całkiem nagiej kobiety, która zasłania intymne miejsca tablicą budowlaną nie ma związku z promowanym produktem, a wykorzystanie jej wizerunku i eksponowanie kobiecej nagości w miejscu publicznym o każdej porze dnia, nie jest niczym uzasadnione. Napisy na tablicach trzymanych przez kobietę również kojarzą się jednoznacznie "roboty rozbiórkowe" - naga kobieta, czy "nieupoważnionym wstęp wzbroniony" - tablica zasłaniająca cześć intymną kobiety - dodał skarżący.

Instrumentalne traktowanie

Stanowisko konsumenta podzielił również zespół orzekający, który stwierdził że na reklamodawcach spoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, niegodzący w powszechne odczucie dobrych obyczajów, wybór treści i formy reklamy.

- Przedmiotowa reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej. Dodatkowo narusza dobre obyczaje i dyskryminuje kobiety poprzez ich instrumentalne traktowanie - uznał skład orzekający.

Uchwała Komisji Etyki Reklamy nr ZO 138/15

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy w uchwale z dnia 27 października 2015 r.

Przedmiotem skargi była reklama zewnętrzna tablic budowlanych i tablic BHP firmy Mój DoM Bis, przedstawiająca nagą kobietę, która zasłania intymne miejsca tablicami budowlanymi z jednoznacznie kojarzącymi się napisami. Publicznie udostępniona na samochodzie służbowym firmy narażała dzieci, młodzież oraz dorosłych na seksistowskie wykorzystanie wizerunku kobiety.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP