Minął nieco ponad rok od wybuchu pandemii. Jak dziś wygląda rynek nieruchomości komercyjnych? Czy to dobry moment na zakupy?
MAŁGORZATA CIEŚLAK-BELGY: Nieruchomości zawsze były dobrym i bezpiecznym aktywem do lokowania kapitału. Z reguły wartość nieruchomości nie ulega nagłym, gwałtownym zmianom. Mimo wszystkich wywołanych pandemią zawirowań na rynku uważamy, że jest to dobry czas na zakupy. Jest to dobry czas dla inwestorów świadomych, znających i rozumiejących rynek, gotowych dokładnie przeanalizować daną nieruchomość i dostrzec możliwości, jakie ona stwarza. Należy przyjrzeć się potencjałowi obiektu w przyszłości, jego alternatywnym możliwościom wykorzystania (jeśli są potrzebne), demografii i ogólnej sytuacji gospodarczej kraju, a bardziej lokalnie – miasta. Jakie są trendy? Jak dane aktywo wpisze się w warunki rynkowe nie tylko za pięć lat, ale i w dłuższym okresie? Na naszym rynku wciąż można znaleźć bardzo dobre projekty w atrakcyjnych cenach.
W całej Europie z powodu restrykcji w podróżowaniu najbardziej ucierpiał sektor hotelarski, jednak wraz z postępem w szczepieniach można oczekiwać, że po zniesieniu ograniczeń i umożliwieniu podróżowania hotele odczują znaczną poprawę. Oczywiście pewne ograniczenia mogą pozostać z nami na dłużej, ale wierzę, że turystyka i podróże służbowe dostosują się w dłuższej perspektywie.
Centra handlowe ucierpiały z powodu zamknięć, jednak sklepy spożywcze, drogerie, samodzielne hipermarkety i parki handlowe udowodniły swoją odporność, co pociągnęło za sobą zwiększony popyt inwestorów na parki handlowe.
Po kilku pierwszych miesiącach obowiązywania zaleceń dotyczących pracy z domu eksperci spodziewali się zmniejszenia zapotrzebowania na powierzchnię biurową. Jednak po kilku miesiącach okazuje się, że home office nie jest tak efektywny, ludzie potrzebują interakcji. Badania pokazują, że większość osób z niecierpliwością czeka na choć częściowy powrót do biura. Oczywiście sektor będzie musiał dostosować się do wymagań narzuconych przez covid. Można się m.in. spodziewać zmiany preferencji odnośnie do lokalizacji: zamiast konsolidacji wszystkich usług w jednym miejscu można rozważyć stworzenie sieci biur satelitarnych umożliwiających krótszy dojazd do pracy.