W I półroczu po polskich torach przewieziono prawie 114 mln ton ładunków, czyli o 9,5 proc. więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku – wynika z najnowszych danych GUS. Jeszcze szybciej niż rynek rosła grupa PKP Cargo. Spółka informuje, że zanotowała zwyżkę na poziomie 13,8 proc. W efekcie jej udział w rynku wynosi już prawie 45,4 proc. Rok wcześniej był mniejszy i sięgał 43,6 proc.
– Opublikowane przez GUS dane wpisują się w notowany od kwietnia ubiegłego roku trend zwiększania naszych udziałów w krajowym rynku przewozów kolejowych. Wyraźnie zbliżamy się do wysokiego poziomu udziałów rynkowych, jakie grupa PKP Cargo posiadała przed kilkoma laty – mówi Maciej Libiszewski, prezes spółki. Dodaje, że dane GUS potwierdzają aktywność i sprawność firmy oraz jej załogi. – Tym bardziej jest to satysfakcjonujące, że działamy w warunkach licznych zamknięć torów z powodu remontów i modernizacji, na ważnych dla nas liniach kolejowych – twierdzi Libiszewski.
– Wzrost przewozów kolejowych zanotowany w II kwartale powinien się przełożyć na dość mocną poprawę wyników finansowych PKP Cargo. Zakładam, że w tym czasie przychody spółki zwyżkowały o 11 proc., a czysty zarobek wyniósł 21 mln zł wobec 129 mln zł straty rok wcześniej – mówi Krzysztof Pado, analityk DM BDM. Jego zdaniem również kolejne kwartały powinny zaowocować dalszą poprawą kondycji grupy. Oczekuje głównie większych przewozów węgla, kruszyw i kontenerów.
Mocny wzrost przewozów zanotowała firma kolejowa Lotosu. – Lotos Kolej przewozi najwięcej produktów dla grupy kapitałowej Lotos i właśnie w obszarze transportu paliw płynnych notujemy rekordowe zwyżki. Duża w tym zasługa uszczelnienia systemu i ograniczenia szarej strefy w obrocie paliwami w Polsce – mówi Anatol Kupryciuk, prezes Lotos Kolej. W najbliższym czasie firma planuje zatrudnienie nowych pracowników, w szczególności maszynistów. W jej ocenie umożliwi to optymalizację pracy przewozowej, realizowanej obecnie przez podwykonawców. Spółka liczy też, że prowadzone inwestycje przez PKP PLK dotyczące infrastruktury kolejowej doprowadzą do podniesienia prędkości handlowej, co będzie dodatkowym impulsem do zwiększenia przewozów.