Siemens-Alstom: Bruksela ma wątpliwości

Komisja Europejska uruchomiła pogłębione postępowanie wyjaśniające projektu kupna działu taboru szynowego Alstoma przez Siemensa, aby firmy mogły lepiej walczyć z chińskim gigantem, CRRC

Publikacja: 15.07.2018 13:08

Siemens-Alstom: Bruksela ma wątpliwości

Foto: AFP

Obie grupy ogłosiły we wrześniu 2017 r. zamiar utworzenia największego w Europie producenta taboru szynowego, 23 marca podpisały umowę przewidującą lokalizację nowego podmiotu w Paryżu i notowanie go na tamtejszej giełdzie licząc na sfinalizowanie porozumienia do końca bieżącego roku.

Projekt oznaczał wsparcie dla ekipy Emmanuela Macrona, ale wywołał krytyczne reakcje polityków opozycji. Władze twierdziły, że będzie chronić miejsca pracy we Francji, krytycy uważali, że Francja straci kontrolę nad kultowym superszybkim pociągiem TGV. Dział TGV-ICE obu firm, sprzętu sygnalizacyjnego i technologii torów osiągałby obroty 145,3 mld euro.

Obu firmom zależy na połączeniu, aby zmniejszyć konkurencyjne zagrożenie ze strony dużo większej China Railways Rolling Stock Corp i kanadyjskiej Bombardier Transportation.

Komisja Europejska oświadczyła jednak w komunikacie, że obawia się tej koncentracji, bo może zmniejszyć konkurencję w dostawach rożnych typów pociągów i systemów sygnalizacji, a nowy podmiot będzie globalnym liderem o trzykrotnie większym udziale rynkowym od najbliższego rywala, więc nie będzie obawiać się nikogo.

„Komisja zbada, czy projekty kupna Alstoma przez Siemensa pozbawi europejskich operatorów kolejowych możliwości wyboru dostawców i innowacyjnych wyrobów i czy doprowadzi do wzrostu cen" dla użytkowników — oświadczyła komisarz Margrethe Vestager. Jej pion odrzucił też argumenty Siemensa dotyczące CRRC stwierdzając, że istnieje mała możliwość w możliwej do przewidzenia przyszłości wejścia chińskich dostawców na rynek taboru szynowego i sprzętu sygnalizacyjnego.

Bruksela ustaliła termin 21 listopada wydania decyzji aprobującej tę fuzję. Firmy mogą w tym czasie proponować ustępstwa, sprzedaż części aktywów, obietnice dostępu rywali do kluczowych technologii czy usług, aby rozproszyć jej obawy.

Obie firmy zapowiedziały konstruktywną współpracę z Komisją i ponowiły zamiar dobicia targu w I półroczu 2019. Prezes Alstoma, Henri Poupart-Lafarge, który pokieruje przyszłą Siemens Alstom jest pewien, że uda mu się porozumieć z Brukselą w rozwiązaniu kwestii konkurencji. Realizacja projektu zależy też od zatwierdzenia go przez WZA Alsthoma 17 lipca.

Bombardier oświadczył, że projekt wymaga dokładniejszego sprawdzenia. „Naszym zdaniem ta umowa wypaczy uczciwą konkurencję i umożliwi jednemu graczowi mechanizm dominacji w blokowaniu konkurencji w sektorze taboru szynowego, krępując swobodę działania całego sektora kosztem wszystkich udziałowców" — stwierdził radca prawny tej firmy, Daniel Desjardins.

Obie grupy ogłosiły we wrześniu 2017 r. zamiar utworzenia największego w Europie producenta taboru szynowego, 23 marca podpisały umowę przewidującą lokalizację nowego podmiotu w Paryżu i notowanie go na tamtejszej giełdzie licząc na sfinalizowanie porozumienia do końca bieżącego roku.

Projekt oznaczał wsparcie dla ekipy Emmanuela Macrona, ale wywołał krytyczne reakcje polityków opozycji. Władze twierdziły, że będzie chronić miejsca pracy we Francji, krytycy uważali, że Francja straci kontrolę nad kultowym superszybkim pociągiem TGV. Dział TGV-ICE obu firm, sprzętu sygnalizacyjnego i technologii torów osiągałby obroty 145,3 mld euro.

Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów