fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Koleje

Estonia klepnęła Rail Baltica

Fotorzepa/Bartek Sadowski
Na specjalnie zwołanym posiedzeniu parlament Estonii ratyfikował porozumienie o Rail Baltica podpisane przez rządu Estonii, Litwy i Łotwy.

Poniedziałkowe głosowanie nie było jednomyślne. Za ratyfikacją opowiedziało się 63 posłów a przeciwko - 20, podała agencja LETA. Parlament estoński liczy 101 członków. Do ratyfikacji wystarczyła zwykła większość.

Porozumienie trzech republik w sprawie trasy szybkiego ruchu Rail Baltica, która połączy europejskimi torami trasy nad Bałtykiem przez Polskę z zachodem Unii, podpisali premierzy w styczniu 2017 r.

Zgodnie z prezentacją firmy EY (d. Ernst&Young) z kwietnia, bez udziału finansowego Unii projekt się nie zwróci, a strata wyniesie 3,96 mld euro. Dlatego trzy republiki wystąpiły do Brukseli o sfinansowanie 85 proc. kosztów inwestycji.

Całkowity koszt budowy trasy kolejowej z torami o szerokości europejskiej (1435 mm) od Tallina przez Rygę, Kowno (z odnogą do Wilna) i do granicy z Polską ma kosztować 5,788 mld euro. Z tego 85 proc. to pieniądze z Unii a trzy republiki nadbałtyckie dołożą 1,154 mld euro. Z tego prace na terenie Estonii mają kosztować 1,3 mld euro, z których wkład własny to 200-300 mln euro.

W wypadku otrzymania całego unijnego dofinansowania, zysk socjalno-ekonomiczny z projektu wyniesie w sumie 16 mld euro. W kwocie tej są dochody z przewozów pasażerskich i towarowych, zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń, nowe miejsca pracy, rozwój infrastruktury przy trasie. Natomiast rentowność poszczególnych operatorów kolejowych zależna będzie od ich umiejętności przyciągnięcia pasażerów i towarów. Pociągi mają kursować z prędkością maksymalną 240 km/h (pasażerskie) i 120 km/h (towarowe).

Ceny biletów powinny być na poziomie 38 euro na trasie Ryga-Tallin (1 h i 55 min.) i Ryga-Wilno (2 h o 1 min) oraz 76 euro miedzy Tallinem a Wilnem (4 h 5 min).

Polski odcinek Rail Baltica to linia E75 na odcinku Warszawa – Białystok – Ełk – Trakiszki – granica państwa z Litwą o długości ok. 340 km. Długość całego szlaku Rail Baltica między Warszawą a Tallinem wynosi ok. 1000 km.

Do projektu chcą się włączyć Finowie. Władze Helsinek planują budowę tunelu podmorskiego do estońskiego Tallina. Powstałaby dzięki temu pierwsza dwu narodowa metropolia - Tallsinki.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA