fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Koleje

Kiedy pojedzie Rail Baltica?

Fotorzepa/Dariusz Gorajski
Polska opóźnia największą inwestycję kolejową w republikach bałtyckich. Republiki liczą na pomoc Unii.
Na Litwie, Łotwie i w Estonii narasta dyskusja o przyszłości największego projektu infrastrukturalnego w regionie - kolei tras europejskich Rail Baltica. Chodzi o dwie kluczowe sprawy: finansowanie projektu ocenianego na 4-5 mld euro oraz o stanowisko Polski - kraju kluczowego dla powodzenia inwestycji.
O powodzeniu Rail Baltica jest przekonany Bree Van De Kamp przewodniczący komisji ds transportu i turystyki Parlamentu Europejskiego.
- Jestem optymistą. Rail Baltica to część korytarza transportowego TEN-T - ważnego w strategii transportowej Unii. Republik nadbałyckie nie mogą teraz zrezygnować z projektu, bo nie są pewne finansowania. Muszą udowodnić, że mają gotowe projekty, pozwolenia, uregulowane sprawy własności gruntów i ochrony środowiska. Wtedy pieniądze z Brukseli obowiązkowo do nich przyjdą - cytuje eurodeputowanego agencja BNS.
De Kamp jest też przekonany, że uda się przekonać Polskę do koniecznego większego zainteresowania projektem. Bez polskich odcinków połączenie republik nadbałtyckich z liniami kolejowymi Zachodu nie będzie możliwe.
- Wydaje mi się, że Polska dostała w długoletniej finansowej perspektywie 83 mld euro z Unii. A to znaczy, że KE może przekonać rząd Polski, że projekt Rail Baltica musi być prowadzony na jednej prędkości. Maksymalnie w ciąg dwóch lat, jestem tego całkiem pewien, rozwiążemy te sprawy z Polską - twierdzi parlamentarzysta.
Według obliczeń firmy EY (dawny Ernst&Young), całkowity koszt budowy trasy kolejowej z torami o szerokości europejskiej (1435 mm) od Tallina przez Rygę, Kowno (z odnogą do Wilna) i do granicy z Polską ma kosztować 5,788 mld euro. Z tego 85 proc. to pieniądze z Unii a trzy republiki nadbałtyckie dołożą 1,154 mld euro. Trasa ma być gotowa w 2022-2023 r. Prace są najbardziej zaawansowane na Litwie. Szlak Rail Baltica na terenie Polski stanowi część korytarza transportowego Morze Północne – Bałtyk, który poprzez linię kolejową E20 łączy Polskę z Niemcami i państwami Beneluksu.
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA