Rail Baltica przyśpiesza

W Estonii ogłoszono już wszystkie przetargi na projekty estońskiej części trasy kolejowej Rail Baltica. Na Łotwie i Litwie - na połowę tras.

Publikacja: 24.01.2019 12:43

Rail Baltica przyśpiesza

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Zawisza Grz.Zaw. Grzegorz Zawisza

„Cały wykup gruntów i prace projektowe zostaną zakończone w 2023 r. Między 2023 a 2025 r zostaną położone tory" - zapowiedział Arenius Jackus dyrektor departamentu koordynacji Rail Baltica, podczas konferencji prasowej w Tallinie w środę, informuje agencja BNS.

Ignas Degutis p.o. szefa joint venture Litwy, Łotwy i Estonii - spółki RB Rail, poinformowała, że do przetargów na projektowanie części technicznej Rail Baltica oferty złożyły 53 firmy. Na tym etapie zaprojektowane jest już 57 proc. trasy linii, która połączy republikiem nadbałtyckie ze szlakami kolejowymi Zachodu, przez Polskę.

Najbardziej z przodu jest Estonia, gdzie trwa rozstrzyganie wszystkich przetargów. Na Litwie i Łotwie ogłoszono ich połowę. Kolej przejdzie przez 1200 prywatnych działek i to ziemie prywatne stanowić będą większość. Przez lasy przebiegać ma jedna czwarta trasy, reszta przez grunty skarbu państw.

Według przedstawionych w 2017 r obliczeń konsultingowej firmy EY (dawny Ernst&Young), całkowity koszt budowy Rail Baltica z torami o szerokości europejskiej (1435 mm) od Tallina przez Rygę, Kowno (z odnogą do Wilna) i do granicy z Polską ma kosztować 5,788 mld euro. Z tego 85 proc. to pieniądze z Unii a trzy republiki nadbałtyckie dołożą 1,154 mld euro.

Eksperci obliczyli, że zysk socjalno-ekonomiczny z projektu wyniesie w sumie 16 mld euro. W kwocie tej są dochody z przewozów pasażerskich i towarowych, zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń, itp. Natomiast rentowność poszczególnych operatorów kolejowych zależna będzie od ich umiejętności przyciągnięcia pasażerów i towarów. Pociągi mają kursować z prędkością maksymalną 240 km/h (pasażerskie) i 120 km/h (towarowe).

Położenie torów od polsko-litewskiej granicy do Tallina ma się zakończyć w 2025 r. Pierwszy pociąg pojedzie w 2026 r. Ceny biletów szanowane są na poziomie 38 euro na trasie Ryga-Tallin (1 h i 55 min.) i Ryga-Wilno (2 h o 1 min) oraz 76 euro miedzy Tallinem a Wilnem (4 h 5 min).

Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec
Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań
Transport
Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne
Transport
Prezes Lufthansy pod specjalnym nadzorem