Trakcja, Torpol i ZUE. Dobre perspektywy spółek budujących tory

Według analityków Trakcja daje najlepszą ekspozycję na poprawiający się segment budownictwa kolejowego.

Aktualizacja: 01.01.2017 19:35 Publikacja: 01.01.2017 19:18

Foto: 123RF

Ofensywa inwestycyjna PKP Polskich Linii Kolejowych to dobra wiadomość dla spółek specjalizujących się w segmencie budownictwa szynowego, dla których 2016 r. był bardzo trudny.

Zdaniem analityków najlepiej z ożywienia w segmencie skorzysta Trakcja. Na pozytywne efekty w wynikach Torpolu i ZUE trzeba będzie jeszcze poczekać.

Atrakcyjne koleje

Produkcja budowlano-montażowa w Polsce po dziesięciu miesiącach okazała się o 15 proc. niższa niż rok wcześniej. W całym 2016 r. zapowiada się najgorszy wynik w ciągu dekady. Zapaść to przede wszystkim skutek opóźnień w inwestycjach publicznych – zarówno na szczeblu centralnym (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, PKP Polskie Linie Kolejowe), jak i samorządowym.

Eksperci DM mBanku radzą w tym wypadku stawiać na przedsiębiorstwa budowlane z mocnymi portfelami zamówień na 2017 r., co pozwoli na uzyskanie przyzwoitych wyników w przejściowym okresie. Typują głównie Trakcję, ale także Torpol wymieniają jako ciekawą propozycję do portfela inwestycyjnego.

Analitycy DM BDM wskazują, że – odwrotnie, niż na drogach – w segmencie kolejowym w 2016 r. w wynikach przedsiębiorstw widoczny był zastój, ale w drugiej połowie roku PKP PLK były coraz aktywniejsze z przetargami, tym samym ożywienia na rynku można się spodziewać na przełomie pierwszego i drugiego półrocza rozpoczętego właśnie roku.

Eksperci Haitong Banku zaznaczają, że Trakcja ma bardzo duży potencjał, żeby rozbudować portfel zamówień w 2017 r., a dodatkowym atutem względem konkurencji jest dywersyfikacja – spółka działa także w segmencie drogowym.

Zapełnianie portfeli

Na koniec września wartość portfela zamówień Trakcji wynosiła 1,33 mld zł. W ciągu ostatnich trzech miesięcy spółka informowała o podpisaniu – wraz z konsorcjantami – kontraktu z PKP PLK o wartości 300 mln zł oraz złożeniu najlepszych ofert w przetargach o łącznej wartości 0,8 mld zł.

Po trzech kwartałach 2016 roku grupa zdołała utrzymać przychody i nawet uzyskać lepszą rentowność. Nie oznacza to, że Trakcja wychodzi z trudnego 2016 r. bez szwanku – jesienią ogłosiła program zwolnień grupowych w celu zmniejszenia kosztów działalności.

Torpol na koniec III kwartału posiadał portfel zamówień o wartości ponad 0,6 mld zł, a przychody i zyski mocno się skurczyły. Firma w ostatnich trzech miesiącach 2016 r. podpisała jednak z PKP PLK kontrakt za 250 mln zł i złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu o wartości blisko 1 mld zł.

Najwięcej do nadrobienia ma ZUE – po tym jak z portfela wypadł projekt budowy linii energetycznej dla PSE jego wartość w listopadzie stopniała do 0,2 mld zł. Po trzech kwartałach grupa była mocno pod kreską. Firma w ostatnich miesiącach 2016 r. – razem z konsorcjantami – złożyła najlepsze oferty w przetargach o wartości 1,8 mld zł, z czego zamawiający wybrał już formalnie oferty za 800 mln zł.

Duży tort do podziału

W tym roku PKP PLK planują zamknąć postępowania przetargowe rozpisane w 2016 r. i podpisać kontrakty na prace o łącznej wartości około 20 mld zł. Do tego mają ogłosić nowe postępowania przetargowe o łącznej wartości rzędu 12 mld zł.

Do końca do 2017 r. mają zostać ogłoszone przetargi obejmujące 60–70 proc. wartości Krajowego Programu Kolejowego, która wynosi w sumie 67 mld zł.

Ofensywa inwestycyjna PKP Polskich Linii Kolejowych to dobra wiadomość dla spółek specjalizujących się w segmencie budownictwa szynowego, dla których 2016 r. był bardzo trudny.

Zdaniem analityków najlepiej z ożywienia w segmencie skorzysta Trakcja. Na pozytywne efekty w wynikach Torpolu i ZUE trzeba będzie jeszcze poczekać.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec