„Ostateczne porozumienie w sprawie finansowania Rail Baltic w ramach umowy (Europejskiego Funduszu Infrastrukturalnego - CEF) zostało osiągnięte” - napisał w czwartek wieczorem na portalu społecznościowym Klen Jaerats, dyrektor do spraw Unii Europejskiej Kancelarii Stanu Estonii.
Latem ubiegłego roku Rada UE zatwierdziła przydział 1,4 mld euro z instrumentu CEF dla Rail Baltica. Jednak Parlament Europejski nalegał, aby inne projekty mogły ubiegać się o te fundusze na zasadach konkurencyjnych.
W styczniu litewski prezydent Gitanas Nauseda oraz premierzy Łotwy i Estonii wezwali przewodniczącego Rady Europejskiej do obrony finansowania Rail Baltica w nowym budżecie Wspólnoty. Zagrozili zablokowaniem Funduszu Odbudowy Unii w przypadku obcięcia finansowania dla kolei Rail Baltica.
Finansowanie Europejskiego Funduszu Infrastrukturalnego w ciągu najbliższych siedmiu lat wyniesie prawie 34 miliardy euro. Z tego około 26 miliardów zostanie wydanych na projekty transportowe, sześć miliardów na energię i dwa miliardy na technologie cyfrowe.
Rail Baltica to największy w republikach nadbałtyckich projekt infrastrukturalny od odzyskania niepodległości. Zakłada zbudowanie 870 km torów kolejowych rozmiaru europejskiego (pod sowieckimi rządami były tam tylko tory rozmiaru rosyjskiego, co uniemożliwiało bezpośrednie połączenia z zachodem Europy).