Kolej chce ograniczyć straty. Pociągi wracają na tory

Wraz z luzowaniem obostrzeń w gospodarce do stopniowego odmrażania rynku zablokowanego przez epidemię szykuje się transport pasażerski.

Aktualizacja: 04.05.2020 16:48 Publikacja: 04.05.2020 16:26

Kolej chce ograniczyć straty. Pociągi wracają na tory

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik

W poniedziałek część dalekobieżnych połączeń kolejowych przywróciła spółka PKP Intercity. Przewoźnik na nowo uruchomił kilkanaście składów, między innymi do Warszawy, Trójmiasta, Olsztyna, Łodzi, Szczecina czy Kołobrzegu. Z uwagi na zagrożenie koronawirusem możliwa jest jednak sprzedaż biletów tylko na połowę miejsc siedzących dla zachowania odstępów pomiędzy podróżnymi.

- Kolejne decyzje o przywracaniu zawieszonych lub skróconych połączeń będą zależne od aktualnych warunków, możliwości swobodnego przemieszczania się oraz zainteresowania usługami PKP Intercity – poinformowała spółka. Od 6 maja przywrócona zostanie usługa przewozu przesyłek konduktorskich.

Dla Intercity wznowienie ruchu i otwieranie gospodarki jest deską ratunkową, bo już w połowie marca frekwencja w pociągach spółki skurczyła się do jednej piątej dostępnych miejsc, a na przełomie marca i kwietnia średni spadek rezerwacji biletów sięgnął już 91 proc. Efektem braku podróżnych było odwołanie ok. 60 proc. pociągów i skrócenie trasy kolejnych 8 proc.

Ale nie tylko Intercity boleśnie odczuło skutki epidemii. Połączenia ograniczyli także przewoźnicy regionalni. Przykładowo Koleje Wielkopolskie w drugiej połowie marca zawiesiły ponad 70 połączeń. Początkowo ograniczenia miały obowiązywać do 10 kwietnia, ale najpierw przedłużono je do 3 maja, a w ubiegłym tygodniu okazało się, że potrwają do końca sierpnia.

- Ograniczenia w kursowaniu pociągów mogą ulec zmianie w zależności od ogólnej sytuacji epidemiologicznej. Na bieżąco monitorowane jest zapełnienie składów oraz ilość osób korzystających z pociągów – poinformował przewoźnik w komunikacie.

Tak głębokie cięcia w relacjach mocno odbiją się na wynikach finansowych spółek kolejowych. Jak podał Urząd Transportu Kolejowego, już w marcu z pociągów wszystkich przewoźników pasażerskich skorzystało 17,7 mln podróżnych, o blisko 10 milionów mniej niż w lutym 2020 r. W ujęciu rok do roku liczba pasażerów zmalała w marcu o blisko 37 proc. W kwietniu (jeszcze nie ma danych) ten spadek okaże się zdecydowanie głębszy.

Jeszcze w marcu o wsparcie dla kolei zwróciły się do rządu branżowe organizacje zrzeszające firmy na rynku kolejowym, prosząc o uwzględnienie kolejnictwa w planach tzw. „Tarczy Antykryzysowej”. - Szereg rozwiązań ogólnych przyjmowanych dla gospodarki albo nie obejmuje specyfiki transportu albo dla swej skuteczności wymaga pogłębienia. Sytuacja kryzysowa branży wymaga możliwie szybkiego uruchomienia instrumentów niwelujących negatywne skutki gospodarcze pandemii - stwierdzono w stanowisku podpisanym przez Forum Kolejowe Railway Business Forum, Fundację ProKolej, Izbę Gospodarczą Transportu Lądowego, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych oraz Instytut Spraw Obywatelskich.

Ocenia się, że z powodu epidemii obecny rok przyniesie wyhamowanie i zmianę dotychczasowego korzystnego dla przewoźników kolejowych trendu. W poniedziałek wyniki za ubiegły rok opublikowała spółka Polregio. Ten największy pod względem liczby pasażerów przewoźnik mający przeszło 26-procentowy udział w polskim rynku kolejowych przewozów pasażerskich wypracował w ub. roku zysk netto w wysokości 29,4 mln zł. To jednak znacznie mniej niż rok wcześniej, kiedy spółka zarobiła 51 mln zł, i gorzej w porównaniu do roku 2017, kiedy wynik sięgnął 70 mln zł.

W poniedziałek część dalekobieżnych połączeń kolejowych przywróciła spółka PKP Intercity. Przewoźnik na nowo uruchomił kilkanaście składów, między innymi do Warszawy, Trójmiasta, Olsztyna, Łodzi, Szczecina czy Kołobrzegu. Z uwagi na zagrożenie koronawirusem możliwa jest jednak sprzedaż biletów tylko na połowę miejsc siedzących dla zachowania odstępów pomiędzy podróżnymi.

- Kolejne decyzje o przywracaniu zawieszonych lub skróconych połączeń będą zależne od aktualnych warunków, możliwości swobodnego przemieszczania się oraz zainteresowania usługami PKP Intercity – poinformowała spółka. Od 6 maja przywrócona zostanie usługa przewozu przesyłek konduktorskich.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej