Co zrobić jak Mikołaj nie trafi w nasz gust

Co roku w miarę zbliżania się świąt narasta gorączka zakupów. Przede wszystkim prezentów pod choinkę. Co zrobić, gdy Mikołaj pechowo nie trafił? We Francji rozwija się rynek odsprzedaży takich prezentów

Publikacja: 08.12.2015 18:00

Co zrobić jak Mikołaj nie trafi w nasz gust

Foto: 123RF

Otwieranie przez dorosłych i dzieci paczek z prezentami wiąże się z niepewnością, nadzieją i najczęściej z zadowoleniem. Humor może się popsuć, gdy okaże się, że nie tego oczekiwaliśmy, bo mamy już to w szafie,.

Mikołaj trafia na ogół w upodobania dzieci, natomiast rodzice i ogólnie dorośli mają rzadziej okazję do pełnego zadowolenia.

Toluna, firma badania rynku cyfrowego i technologii, w sondażu dla francuskiego magazynu o sprawach handlu dla konsumentów LSA, ustaliła, jakich prezentów Francuzi nie chcą dostawać i na jakie czekają.

Najbardziej nie lubią AGD, bo pierwsze dwa miejsca w tym rankingu przypadły żelazkom ( 45,1 proc. odpowiedzi) i generatorom pary z żelazkiem (39 proc.). Na podium trafiła także tyczka do samodzielnego robienia zdjęć telefonem komórkowym tzw. selfies (35,9 proc.).

W pierwszej dziesiątce znalazły się też: maszynka do robienia wody sodowej (34,7), krawat (34,5), odkurzacz (32,1), dron (30,8), czapka albo kapelusz (29,4), garnitur, kostium (28,9), gra wideo (28,8). Nie cieszą się też powodzeniem przybory i naczynia kuchenne, bransoletki do uprawiania sportu, spódnice i sukienki, szaliki i chusty. Z listy 54 pozycji (ostatnia to podróże) wynika, że dorosłym Francuzom trudno dogodzić.

W drugim rankingu prezentów, które sprawią największą przyjemność wymieniono także 54 pozycji. Najcenniejsze okazały się perfumy i kosmetyki poprawiające urodę (33,2), przed podróżami (29,8) i pójściem do dobrej restauracji czy do teatru (25,7). Pierwszą dziesiątkę tworzą: komputer (25,5), tablet (23,6), słodycze, czekoladki (22,6), książki (22,0), pierścionek biżuteria (21,5), telefon (19,4), zestaw podarunkowy do wyboru (18,7).

Francuzi obu płci lubią też dostawać buty, telewizory, torby, konfekcję (sweterki, kamizelki), aparaty foto, płyty z muzyką, alkohole, w zasadzie wiele z tych samych rzeczy, które wymienili w pierwszym rankingu jako nieprzydatne czy niechciane - ale w odwrotnej kolejności. Ostatnimi pozycjami są właśnie ... żelazko i tyczka do selfies!

Co robić z nietrafionym prezentem?

Według "Le Figaro", niemal co trzeci mieszkaniec Francji (ponad 27 proc.) spotkał taki los w 2013 r. Najbardziej rozczarowane były osoby w wieku 16-24 lata, ich proporcja wyniosła 42 proc. - wynika z opracowania TNS Sofres. Jak oszacował portal eBay, wartość nietrafionych podarków wyniosła 584 mln euro.

Nie jest jednak tak źle. 62 proc. ankietowanych było zadowolonych z tego co dostali, zwłaszcza osoby w wieku 55-64 lata (79 proc.) 8 proc. osób otrzymało identyczne prezenty w ostatnich 2 latach. Rok temu najbardziej obawiali się narzędzi do majsterkowania (14 proc.), skarpet (11) i AGD (11). Panie nie były zadowolone z bielizny, którą rozpakowywały na oczach wszystkich obecnych, panom nie podobały się kosmetyki i sprzęt kuchenny

Jak wynikało z prognoz eBay, 13 proc. Francuzów, którzy dostali w 2014 r. nietrafiony prezent zamierzało odsprzedać go, a 7 proc. podarować dalej w rodzinie. Dla 42 proc. tych, którzy sprzedali, użyli odzyskane pieniądze na zakup czegoś innego albo pokryli część świątecznych wydatków.

Dla portali zajmujących się skupem to prawdziwe żniwa, bo trafia do nich tysiące nowych przedmiotów za 15-20 proc. ich wartości. EBay miał szczyt 19 stycznia 2014, gdy oferował po 7 świątecznych prezentów co sekundę. Najlepiej szły płyty z muzyką i filmami (21 proc. chętnych), gry wideo (18 ), przedmioty dekoracyjne( 15), artykuły high tech (15), książki (12).

Odsprzedaż, zamiana czy nawet wynajem prezentów przestała być tabu, od 2013 r. nabrała niesamowitych rozmiarów, zwłaszcza w internecie, gdzie dynamika wynosi kilkadziesiąt procent. Działalnością zajmują się same sklepy (gdy chodzi o zmianę rozmiaru), portale e-handlu, platforma usług consoGlobe.

le figaro,lsa, consoglobe

Handel
Auchan opuścił Rosję. Wielki majątek francuskiej sieci oficjalnie kupił 23-latek
Handel
Walka z dyskontami nie tylko na ceny żywności
Handel
Lepsze dwa lata dla handlu na świecie
Handel
Walka na ceny z dyskontami wychodzi poza żywność. Teraz odzież i wyposażenie domu
Handel
Grzegorz Pytko, Biedronka: To nie my rozpoczęliśmy ostrą walkę na obniżki cen