Reklama

Grubszy portfel skłania do markowych zakupów

Pomimo ofensywy marek własnych sieci handlowych w ostatnich latach ich udział w naszych koszykach zmalał.

Aktualizacja: 11.07.2019 11:04 Publikacja: 10.07.2019 21:00

Grubszy portfel skłania do markowych zakupów

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Na 31 proc. ocenia Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Marek Własnych (PLMA) ich udział w wielkości sprzedaży detalicznej w Polsce. To nie tylko sporo poniżej europejskiej średniej, która wynosi ok. 36 proc., ale także zdecydowanie mniej niż w rekordowym 2015 r., gdy Polska wychodziła z okresu spowolnienia.

Wówczas produkty z logo sieci handlowych (czyli tzw. private label) stanowiły 34 proc. naszych zakupów. Od tego czasu ich udział w szybko rosnącej w ostatnich latach sprzedaży detalicznej skurczył się o jedną dziesiątą – wynika z raportów PLMA przygotowywanych na podstawie danych firmy Nielsen. Spadek ilościowego udziału marek detalistów nastąpił nie tylko w Polsce; w latach 2015–2018 zmniejszył się on, w różnej skali, w ośmiu krajach Europy, w tym w Hiszpanii, która z 51-proc. udziałem private label jest teraz liderem na kontynencie. Wyprzedziła Szwajcarię, gdzie zasięg marek własnych skurczył się z 53 do 49 proc. w minionym roku.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Handel
Trump grozi Chinom cłami, ale planuje spotkanie z Xi. USA i Chiny wracają do rozmów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Handel
Rewolucja okularów AI. Ray-Ban Meta winduje wartość EssilorLuxottica o 20 mld dolarów
Handel
PiS straszy Mercosurem. Ale gdy rządził, to go popierał
Handel
Donald Trump: 100-proc. cła na Chiny nie do utrzymania. Spotka się z Xi Jinpingiem
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Handel
Największy koncern spożywczy świata stawia na roboty. Zniknie 16 tysięcy miejsc pracy
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama