Reklama

Rozpędzony przez pandemię rynek będzie nadal rósł

Epidemia koronawirusa pomogła firmom sprzedającym przez internet. A ten rok i kolejne lata również mają zaowocować dwucyfrowym wzrostem sektora.

Publikacja: 06.07.2021 21:00

Rozpędzony przez pandemię rynek będzie nadal rósł

Foto: shutterstock

Pandemia zmieniła nawyki konsumentów na całym świecie. Globalny trend widoczny jest też w Polsce, gdzie już od wielu lat sektor e-commerce i tak mocno się rozwijał.

– Oczywiście pandemia koronawirusa zmieniła preferencje i przyzwyczajenia zakupowe klientów na całym świecie – mówi Krzysztof Bajołek, prezes i założyciel Answear.com. – Szacujemy, że przyspieszyła ona rozwój już i tak dynamicznie rosnącego rynku e-commerce o jakieś dwa–trzy lata. Niezwykle nas to cieszy, bo trafiły tutaj osoby, które nigdy wcześniej nie robiły zakupów online, stając się jednocześnie bardzo ważną grupą klientów. Warto dodać, że zakupy przez internet to trend globalny, którego stały wzrost obserwuje się praktycznie we wszystkich krajach na świecie. W regionie CEE widzimy jednak najdynamiczniejsze zmiany, z racji na relatywnie niską penetrację e-commerce w porównaniu z Europą Zachodnią – dodaje.

Z kolei Marlena Żurawska-Szuter, szefowa e-commerce w Deli2.pl, wskazuje, że nasz kraj od wielu lat jest w czołówce Europy, jeśli chodzi o rozwój branży sklepów online. – Szybkie płatności, bezkontaktowa dostawa następnego, a nawet tego samego dnia, bezpieczeństwo zakupów – to wszystko sprawia, że Polacy coraz chętniej przenoszą swoje zakupy do internetu, zwłaszcza w trwającym nadal okresie pandemicznym – mówi Żurawska-Szuter.

Jak wynika z danych PwC, tylko w tym roku wartość brutto sprzedaży dóbr online w Polsce wyniesie 93 mld zł. Prognozy mówią, że w kolejnych latach tempo wzrostu będzie dwucyfrowe, a w 2026 r. wartość sprzedaży przez internet sięgnie 162 mld zł.

– Z analiz rynkowych wynika, że pomimo wysokiej bazy w roku poprzedzającym e-commerce w 2021 r. zaliczy około 15-proc. wzrost rok do roku – mówi Wojciech Pawlik, dyrektor marketingu w Morele. – Badania wskazują, że część zmian zachowań konsumentów ma charakter stały. Po prostu coraz częściej przekonujemy się do zakupów przez internet. Jednocześnie wzrasta poziom oczekiwań i wymagań klientów, co jest kolejnym motorem napędowym inwestycji i zmian w całym systemie e-commerce. Rynek stał się jeszcze bardziej konkurencyjny i wymagający, pojawiło się na nim wiele nowych podmiotów i pomysłów na zaoferowanie klientom dodatkowych wartości – tłumaczy.

Reklama
Reklama

Spółki przyznają, że rynek będzie się rozwijał, jednak również się zmieni.

Artur Halik, szef sprzedaży w Shoper, prognozuje, że do najważniejszych trendów w e-commerce będzie należeć rozwój obecnych oraz nowych technologii. – W Shoper zauważamy wysokie zainteresowanie udostępnioną usługą Shoper Rekomendacje, która wykorzystuje sztuczną inteligencję oraz machine learning i działa w sposób w pełni zautomatyzowany. Pozwala zwiększyć poziom dopasowania proponowanych produktów do indywidualnych upodobań danego klienta sklepu internetowego, a tym samym zwiększa ich lojalność, co przekłada się również na wzrost sprzedaży – mówi Halik.

Przedstawiciele rynku wskazują również, że wkrótce dotrą do nas również azjatyckie trendy. – Przyszłość e-commerce to na pewno live streaming, który teraz bije rekordy popularności w Azji. Spodziewamy się, że niedługo ten trend coraz wyraźniej będzie widoczny na Zachodzie – mówi Paweł Działak, prezes i współzałożyciel operatora płatności Tpay. – Oczywiście zakupy odbywające się przez social media, gdzie m.in. realizowane są streamingi sprzedażowe, wymagają odpowiedniej integracji z systemami płatności. Niedawno wdrożyliśmy wspólnie z KODA pierwsze w Europie rozwiązanie umożliwiające zakupy bezpośrednio w Messengerze. Odbywają się one podczas rozmowy z chatbotem, a płatności dokonuje się z użyciem kodu BLIK – opowiada Działak.

Handel
Stało się – Prada ogłosiła, że przejęła rodzimego rywala Versace. „Transakcja dekady”
Handel
Black Friday jednak nie rozczarował, Polacy ruszyli na zakupy. Zwłaszcza online
Handel
Świetny pomysł czy powrót PRL? O przejęcie Carrefoura przez państwo zapytaliśmy biznes
Handel
Problemy Pumy: chińscy giganci sportowi mogą przejąć markę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
Sztuczna inteligencja pomoże w zakupach podczas Black Friday
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama