Okazuje się, że zdecydowana większość aktywnych zawodowo (90 proc.) woli udać się do sklepu stacjonarnego, niż kupować przez internet (tylko 10 proc.). – Badanie zdaje się potwierdzać pewne stereotypy dotyczące zwyczajów zakupowych – komentuje prof. Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej. Jak tłumaczy, z licznych badań wynika, że kobiety znacznie chętniej spędzają czas w tradycyjnych sklepach. – Mężczyźni preferują zakupy w sieci, oszczędzając czas i unikając tym samym fizycznej obecności w sklepach, co nie dla każdego jest przyjemnością – wyjaśnia.

Badania DB pokazują, że największy odsetek pań preferujących sklepy internetowe znaleźć można wśród mieszkanek małych miejscowości (do 50 tys. mieszkańców) oraz w grupie wiekowej 18-24 lata. Robiąc zakupy niemal połowa ankietowanych najchętniej płaci kartą debetową (48 proc.). Z kolei niecałe 30 proc. preferuje płatność gotówką wypłaconą wcześniej w bankomacie. Niespełna 15 proc. korzysta w tym celu z karty kredytowej. Płatność gotówką dominuje jeszcze w płatnościach za zakupy na wsiach (40 proc. wskazań) oraz wśród najmłodszych pań w wieku od 18 do 24 lat (41 proc., więcej niż w grupie 55 plus).

– Cieszy nas, że jednym z narzędzi, które chętnie wybierają do zarządzania budżetem domowym, są płatności bezgotówkowe. Pozwalają one bowiem lepiej kontrolować wydatki, a także pomagają oszczędzać czas, gdy obecnie każda minuta jest na wagę złota. Z naszych badań wynika, że już 55 proc. transakcji kartami MasterCard w Polsce to płatności zbliżeniowe, które w ostatnich latach zyskały ogromną popularność właśnie dzięki temu, że są szybkie, wygodne i bezpieczne – mówi Luiza Derek, dyrektor marketingu w polskim oddziale MasterCard Europe.

Według Moniki Szlosek, dyrektor Bankowości Detalicznej i Inwestycyjnej DB, dane te pokazują, że transakcje bezgotówkowe stały się już codziennością dla większości aktywnych zawodowo Polek. – Z jednej strony wynika to z dynamicznego rozwoju rynku płatności w ostatnich latach, czy ogromnej nawet w skali europejskiej popularyzacji kart zbliżeniowych. Z drugiej strony, zmieniamy swoje zwyczaje, ponieważ dostrzegamy, że płatności kartą są nie tylko szybsze i wygodniejsze, ale pozwalają też na znacznie większą kontrolę nad wydatkami – wyjaśnia.