W latach 2018–2022 jego wartość ma się zwiększyć w naszym kraju o 6 mld dol. W tym roku wzrośnie ona do 50 mld zł. To sporo, bo jeszcze w 2015 r. wartość polskiego rynku e-commerce szacowano na „zaledwie" 30 mld. Zatem liczba sklepów też będzie dalej szybko rosła.
– Udoskonalanie serwisu internetowego, badanie potrzeb klienta, marketing, pozycjonowanie, wszystko to wymaga zasobów ludzkich, czasu i energii. Biorąc pod uwagę tempo, w jakim rośnie rynek, brak przemyślanej strategii rozwoju to igranie z ogniem – mówi Tomasz Kasperski, prezes firmy Omnipack, która zajmuje się kompleksową logistyką dla sklepów internetowych, w tym m.in. magazynowaniem, pakowaniem, wysyłką paczek i obsługą zwrotów.
– Firmy, które to rozumieją, myślą przyszłościowo i skupiają się na umacnianiu swojej pozycji. Stąd rosnąca popularność outsourcingu logistyki w e-commerce. Oddając ją w ręce profesjonalistów, można zbudować zespół tak, by rozwijał pozostałe gałęzie działalności – dodaje.
WTO chce liberalizować e-handel
Ponad 70 członków Światowej Organizacji Handlu chce rozmawiać o nowych zasadach uregulowania globalnego handlu internetowego. Członkowie organizacji chcą jak najszybciej ustalić owe ramy dla tego błyskawicznie rosnącego rynku, rozmowy rozpoczęto podczas niedawnego Światowego Forum Ekonomicznego w szwajcarskim Davos. W roli inicjatorów i liderów negocjacji stanęły Singapur, Australia i Japonia. Chiny, które są teraz zaangażowane w wojnę handlową ze Stanami Zjednoczonymi, zasygnalizowały warunkowe poparcie dla inicjatywy, ale zaznaczyły również, że powinna ona uwzględniać potrzeby krajów rozwijających się. Dość ostrożnie na temat inicjatywy wypowiadały się z kolei Indie, które ostatecznie nie zdecydowały się wejść do tej grupy. Handel elektroniczny towarami i usługami stał się ważną częścią globalnej gospodarki. Raport WTO pokazuje, że łączna wartość handlu elektronicznego w 2016 r. wyniosła 27,7 biliona dol., z czego blisko 24 biliony dol. to transakcje między firmami. W kuluarach Światowego Forum Ekonomicznego w Davos negocjatorzy z 76 krajów zaczęli już wypracowywać wstępne zasady nowego porozumienia. Zgodzili się również, aby jak najszybciej opracować program negocjacji, który powoli im na rozpoczęcie jeszcze w tym roku opracowywania nowych zasad globalnego handlu elektronicznego. – Od dłuższego czasu podnosiliśmy, że niedopuszczalne jest, aby nasza organizacja nie miała głębszej, skuteczniejszej analizy i planu działania w odniesieniu do zjawiska, które dziś napędza globalną gospodarkę – powiedział dyrektor generalny WTO Roberto Azevedo.
Agnieszka Górnicka prezes firmy badawczej Inquiry Research
Polski handel internetowy rozwija się bardzo żywiołowo, ale wciąż jest w tyle za krajami zachodnimi. Główną barierą, obok niższej siły nabywczej, jest brak wielkich, międzynarodowych platform z Amazonem na czele. Dlatego obecnie można go porównać do handlu tradycyjnego jeszcze przed wejściem na rynek hipermarketów. Na pewno jednak do tego dojdzie, w internecie ekspansja idzie szybciej, jest też tańsza niż mozolne budowanie sieci stacjonarnych sklepów.