Tysiące ludzi nabrało się na fałszywy profil sklepów Media Expert

Kolejna nauczka, że zawsze należy bardzo uważać. Szczególnie, gdy wydaje się, że coś wygraliśmy.

Publikacja: 04.01.2017 12:08

Tysiące ludzi nabrało się na fałszywy profil sklepów Media Expert

Foto: 123rf.com

31 grudnia 2016 roku na Facebooku pojawił się profil Media Expert – czyszczenie magazynów, na którym ogłoszono konkurs. Nagrodą miały być nielimitowane zakupy w sklepach Media Expert. Jak informuje serwis niebezpiecznik.pl sprytna sztuczka oszustów sprawiła, że każdemu wydawało się, że wygrał. Dobrze skonstruowany link przekierowywał bowiem do… własnego profilu klikającego. Aby zaś potwierdzić wygraną trzeba było podać dane osobowe, w tym numer telefonu.

Konsekwencje „wygranej” są dla „zwycięzców” bolesne. W celu potwierdzenia wygranej trzeba było, jak już wspomniano, podać numer telefonu i potwierdzić. Oznaczało to aktywowanie usługi przychodzących smsów o podwyższonej płatności. Zamiast spodziewanych nagród „zwycięzca” dostanie wysoki rachunek za telefon.

Dlaczego oszustwo było tak skuteczne, że dały się na to nabrać tysiące Polaków? Oszuści wykorzystali hasło reklamowe Media Expert oraz uderzyli w czasie, w którym sklepy faktycznie organizują duże wyprzedaże. Starannie więc uprawdopodobnili swoje działania, dzięki czemu łatwo było im nabrać użytkowników Facebooka. Dodatkowo w okresie świąteczno-noworocznym jesteśmy bardziej rozluźnieni i mniej uważni.

Co mogą zrobić ofiary oszustów? W tej chwili mogą, po pierwsze, wyłączyć u operatora usługi Premium, co zablokuje dalsze pobieranie środków z konta. Po drugie, mogą się zastanowić nad zgłoszeniem sprawy do prokuratury. Trzeba się jednak liczyć z tym, że będzie to kłopotliwe i czasochłonne.

Aby uniknąć takich sytuacji w przyszłości, należy bardzo podejrzliwie podchodzić do wszystkich konkursów w mediach społecznościowych. Szczególnie takich, które wymagają podawania numeru telefonu i zatwierdzania go w jakikolwiek sposób. Łatwo bowiem narazić się na wysokie koszty związane z usługami o podwyższonej płatności.

W całej sytuacji zastanawia fakt, że oszuści (kolejny już raz przy podobnej sytuacji) z łatwością mogą założyć usługę o podwyższonej płatności i ściągać środki od niczego nie podejrzewających użytkowników telefonów. Firmy pośredniczące w tego typu usługach najwyraźniej nadal nie prowadzą odpowiedniej weryfikacji swoich klientów.

31 grudnia 2016 roku na Facebooku pojawił się profil Media Expert – czyszczenie magazynów, na którym ogłoszono konkurs. Nagrodą miały być nielimitowane zakupy w sklepach Media Expert. Jak informuje serwis niebezpiecznik.pl sprytna sztuczka oszustów sprawiła, że każdemu wydawało się, że wygrał. Dobrze skonstruowany link przekierowywał bowiem do… własnego profilu klikającego. Aby zaś potwierdzić wygraną trzeba było podać dane osobowe, w tym numer telefonu.

Konsekwencje „wygranej” są dla „zwycięzców” bolesne. W celu potwierdzenia wygranej trzeba było, jak już wspomniano, podać numer telefonu i potwierdzić. Oznaczało to aktywowanie usługi przychodzących smsów o podwyższonej płatności. Zamiast spodziewanych nagród „zwycięzca” dostanie wysoki rachunek za telefon.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale