Uchwała budżetowa najpóźniej do końca stycznia

Rada gminy podejmuje uchwałę budżetową do końca grudnia, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach do 31 stycznia. Po tym terminie budżet gminy ustala, zamiast rady, regionalna izba obrachunkowa.

Publikacja: 18.12.2018 06:00

Uchwała budżetowa najpóźniej do końca stycznia

Foto: 123RF

Wymagania związane z uchwalaniem budżetu gminy określono w ustawie o samorządzie gminnym oraz w ustawie o finansach publicznych. Uchwalanie budżetu należy do właściwości rady gminy. Jest on rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Uchwala się go na rok budżetowy, którym jest rok kalendarzowy.

Czytaj także: W budżecie wartości rezerw nie mogą być dowolne

Tryb postępowania

Inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta). Natomiast rada gminy podejmuje uchwałę w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej. w której określa:

- wymaganą szczegółowość projektu budżetu gminy,

- terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej oraz

- wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które wójt powinien przedłożyć radzie z projektem uchwały budżetowej.

Wójt powinien – w terminie do 15 listopada – sporządzić i przedłożyć projekt uchwały budżetowej: radzie gminy oraz do zaopiniowania regionalnej izbie obrachunkowej (rio). Opinię rio o projekcie uchwały budżetowej wójt musi przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, radzie gminy. Zgodnie z art. 239 ustawy o finansach publicznych, rada gminy podejmuje uchwałę budżetową przed rozpoczęciem roku budżetowego (czyli do 31 grudnia), a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego. Nie później niż uchwałę budżetową, trzeba także podjąć uchwałę w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany (wieloletnia prognoza obejmuje okres roku budżetowego i co najmniej 3 kolejnych lat).

Do czasu podjęcia uchwały budżetowej, ale nie później niż do 31 stycznia, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony radzie gminy. Natomiast w razie niepodjęcia uchwały budżetowej do 31 stycznia, rio – w terminie do końca lutego – ustala budżet gminy w zakresie zadań własnych i zadań zleconych. Do dnia ustalenia budżetu przez rio podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej.

Przykład:

Rada gminy obawia się, że niepodjęcie uchwały budżetowej do końca grudnia spowoduje negatywne konsekwencje dla gminy. Nie wynika to jednak z przepisów. W uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z 15 września 2010 r. (sygn. 299/2010, LEX nr 1725683) zwrócono uwagę, że ustawodawca nie sprecyzował jakie „szczególnie uzasadnione przypadki" mogą powodować podjęcie uchwały budżetowej po 31 grudnia. Tym samym każda sytuacja, w której uchwała budżetowa nie zostanie podjęta do 31 grudnia, aktualizuje kompetencję rady gminy do podjęcia tej uchwały do 31 stycznia. Dopiero w razie nieuchwalenia przez radę budżetu do końca stycznia nastąpiłoby przejście tej kompetencji na rio. Niedotrzymanie przez radę terminu podstawowego i podjęcie uchwały budżetowej w późniejszym terminie (do 31 stycznia) powoduje, że ta uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia roku budżetowego (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 15 lipca 2011 r., sygn. I SA/Łd 764/11, LEX nr 1085580). ?

Elementy uchwały budżetowej

Uchwała budżetowa musi określać m.in.:

- łączną kwotę planowanych dochodów budżetu gminy, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych,

- łączną kwotę planowanych wydatków, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych,

- kwotę planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki budżetu, wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki,

- łączną kwotę planowanych przychodów i łączną kwotę planowanych rozchodów,

- limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych,

- kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę,

- uprawnienia jednostki pomocniczej (np. sołectwa) do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy.

Uchwała budżetowa składa się z budżetu gminy i załączników, w których zamieszcza się:

- zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu,

- plan dochodów rachunku dochodów oświatowych jednostek budżetowych i wydatków nimi finansowanych oraz

- plany przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych. -

podstawa prawna: art. 5a ust. 3-7, art. 18 ust. 2 pkt 4, art. 51, art. 61 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 994 ze zm.)

podstawa prawna: art. 211-246 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2077 ze zm.)

Wymagania związane z uchwalaniem budżetu gminy określono w ustawie o samorządzie gminnym oraz w ustawie o finansach publicznych. Uchwalanie budżetu należy do właściwości rady gminy. Jest on rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Uchwala się go na rok budżetowy, którym jest rok kalendarzowy.

Czytaj także: W budżecie wartości rezerw nie mogą być dowolne

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów