Odliczenie VAT z wydatków na budowę węzłów przesiadkowych

Prawo do odliczenia przysługuje jedynie wówczas, gdy spełnione są dwa warunki: podmiot działa w charakterze podatnika VAT, a nabyte towary lub usługi będą wykorzystane do czynności opodatkowanych VAT.

Publikacja: 28.08.2018 06:30

Odliczenie VAT z wydatków na budowę węzłów przesiadkowych

Foto: Adobe Stock

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dyrektor KIS) w interpretacji z 16 maja 2018 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.196. 2018.1.MK) rozstrzygnął kwestię prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na budowie węzłów przesiadkowych na terenie gminy.

Z wnioskiem o wydanie omawianej interpretacji zwróciła się gmina będąca czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawczyni w 2017 r. rozpoczęła realizację projektu pn. „Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych", współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Inwestycja obejmuje budowę dróg rowerowych na terenie gminy oraz budowę punktu przesiadkowego. W ramach punktu powstanie parking typu „Parkuj i jedź" na 20 samochodów, zadaszone miejsca parkingowe na 40 rowerów, zatoki autobusowe i miejsca z ławeczkami do oczekiwania na środek transportu jako poczekalnia dla podróżnych. Przedmiotowa inwestycja poprzez poprawę na terenie gminy komunikacji rowerowej i infrastruktury służącej transportowi zbiorowemu zachęci do korzystania z różnych form transportu niskoemisyjnego, zmniejszając tym samym natężenie ruchu samochodowego na drogach krajowych, powiatowych i gminnych. Ponadto zwiększone zostanie zarówno komfort użytkowników dróg, jak i bezpieczeństwo ruchu drogowego dla pojazdów i rowerzystów.

Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w katalogu zadań własnych gminy określonym w ustawie o samorządzie gminnym. Ponadto, w opisie stanu faktycznego gmina podała, że przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT.

Do tak opisanego stanu faktycznego gmina zadała pytanie, czy będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących wydatki na realizację opisanego projektu. Zdaniem gminy takie prawo nie będzie jej przysługiwało. Uzasadniając swoje stanowisko gmina wskazała, że realizując projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, lecz jako organ władzy publicznej. Ponadto, gmina zwróciła uwagę, że warunkiem skorzystania z prawa do odliczenia VAT jest związek wydatków z czynnościami opodatkowanymi, a taki związek w analizowanym przypadku nie wystąpi.

Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem gminy i uznał je za prawidłowe. W uzasadnieniu swojego stanowiska organ wskazał, że prawo do odliczenia przysługuje jedynie wówczas, gdy spełnione są dwa warunki: podmiot działa w charakterze podatnika VAT, a nabyte towary lub usługi będą wykorzystane do czynności opodatkowanych VAT. Następnie organ odniósł się do kwestii statusu podatnika VAT, w szczególności art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, z którego wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy co do zasady nie są uznawane za podatników VAT. Dyrektor KIS wskazał przy tym, iż ww. podmioty mogą być uznane za podatników w dwóch sytuacjach, tj. w przypadku gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych oraz w sytuacji gdy dokonują działań lub transakcji w stosunku do których wyłączenie ich z kategorii podatników prowadziłoby do zakłóceń konkurencji. Odnosząc swoje rozważania do stanu faktycznego przedstawionego przez gminę, dyrektor KIS stwierdził, że realizując przedstawiony projekt gmina nie działa w charakterze podatnika VAT wobec czego nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT.

Komentarz eksperta

Janina Fornalik, doradca podatkowy, partner w MDDP

W mojej ocenie omawiana interpretacja organu podatkowego jest kontrowersyjna, choć jest zgodna ze stanowiskiem zaprezentowanym przez gminę we wniosku. Niewątpliwie brak prawa do odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją projektu jest rozwiązaniem prostszym z punktu widzenia rozliczenia funduszy unijnych, gdyż wówczas można uznać kwotę VAT za koszt kwalifikowalny projektu pokrywany z dotacji. Wątpliwości wynikają jednak z częściowego wykorzystania wybudowanej infrastruktury do czynności opodatkowanych, jak chociażby punkt przesiadkowy i miejsca dla podróżnych. Korzystanie z transportu jest czynnością opodatkowaną i tym celom pośrednio służą poniesione przez gminę wydatki. Podobna sytuacja została rozstrzygnięta w wyroku unijnego Trybunału w sprawie C-126/14 (Sveda), w którym budowa ścieżki rekreacyjnej została uznana za potencjalnie związaną z działalnością opodatkowaną VAT, gdyż mogą tam powstać stragany i sklepiki prowadzące komercyjną działalność. Oczywiście problemem byłoby ustalenie zakresu prawa do odliczenia VAT od omawianej inwestycji, czyli tzw. prewspółczynnika. Ostateczne odliczenie VAT byłoby znane dopiero po 10 latach ze względu na okres korekty wynikający z przepisów ustawy o VAT. Dlatego niewątpliwie interpretacja potwierdzająca brak prawa do odliczenia VAT jest korzystna dla gminy i upraszcza rozliczenia z tytułu pozyskanego dofinansowania.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dyrektor KIS) w interpretacji z 16 maja 2018 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.196. 2018.1.MK) rozstrzygnął kwestię prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na budowie węzłów przesiadkowych na terenie gminy.

Z wnioskiem o wydanie omawianej interpretacji zwróciła się gmina będąca czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawczyni w 2017 r. rozpoczęła realizację projektu pn. „Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych", współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Inwestycja obejmuje budowę dróg rowerowych na terenie gminy oraz budowę punktu przesiadkowego. W ramach punktu powstanie parking typu „Parkuj i jedź" na 20 samochodów, zadaszone miejsca parkingowe na 40 rowerów, zatoki autobusowe i miejsca z ławeczkami do oczekiwania na środek transportu jako poczekalnia dla podróżnych. Przedmiotowa inwestycja poprzez poprawę na terenie gminy komunikacji rowerowej i infrastruktury służącej transportowi zbiorowemu zachęci do korzystania z różnych form transportu niskoemisyjnego, zmniejszając tym samym natężenie ruchu samochodowego na drogach krajowych, powiatowych i gminnych. Ponadto zwiększone zostanie zarówno komfort użytkowników dróg, jak i bezpieczeństwo ruchu drogowego dla pojazdów i rowerzystów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego