Wszystko za sprawą zeszłorocznej maturzystki, u której zdiagnozowano dyskalkulię. Uczennica zgłosiła się do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w celu ustalenia kryteriów oceniania prac egzaminacyjnych. Z informacji, którą uzyskała przez telefon wynikało, że takie kryteria nie istnieją, a przy ocenianiu prac brany jest pod uwagę „pomysł na zadanie".

W związku z zaistniałą sytuacją Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Według RPO szczegółowe zasady oceniania powinny być dostępne na stronie CKE i okręgowych komisji egzaminacyjnych tak jak w przypadku innych przedmiotów. Zdaniem Bodnara bez takich wytycznych trudno przygotować się do egzaminu. - Wskazanie jako jedynego kryterium „pomysłu na zadanie" wydaje się nieprecyzyjne i nie niesie żadnych konkretnych wytycznych co do zasad oceny - ocenił RPO. - Egzaminatorom daje szerokie pole do interpretacji, co może doprowadzić do sytuacji, że podobne rozwiązania zadań nie będą ocenione w zbliżony sposób - dodał.

Czytaj także: Matura 2020: arkusz i odpowiedzi z matermatyki

Komisja przedstawiła obszerną odpowiedź, z której wynika, że prace osób z dyskalkulią ocenia specjalny zespół w oparciu o wypracowane wytyczne. CKE dodaje, że rozwiązania nietypowe lub nienadające się ocenić wg. przygotowanych zasad są konsultowane z koordynatorami oceniania, ekspertami ds. dyskalkulii oraz innymi członkami zespołu oceniającego.

Komisja przypomniała o prawie wglądu do pracy przez zdającego i możliwości wnioskowania o weryfikację liczby przyznanych punktów. CKE w piśmie do rzecznika podkreśliła, ze udostępnia materiały egzaminacyjne, w tym zasady oceniania zadań dla zdających z dyskalkulią, wszystkim zainteresowanym. Komisja zapewniła, że od roku 2020 zasady oceniania rozwiązań zadań z matematyki na poziomie podstawowym będą uwzględniały szczegółowe zasady rozwiązań zadań dla osób ze stwierdzoną dyskalkulią, a zasady z roku 2019 zamieszczone na stronie www.cke.gov.pl zostaną uzupełnione.