Koronawirus. Naukowcy apelują o dalsze badanie źródeł pandemii. Wirus z laboratorium?

Grupa 18 naukowców, wśród których są Ravindra Gupta, mikrobiolog z Uniwersytetu Cambridge i Jesse Bloom, który bada ewolucję wirusów w Fred Hutchinson Cancer Research Center, apelują w liście otwartym o dalsze badanie źródeł pandemii koronawirusa i ustalenie, czy pojawił się on naturalnie czy też pandemia jest skutkiem wydostania się wirusa z laboratorium.

Aktualizacja: 14.05.2021 09:05 Publikacja: 14.05.2021 08:46

Foto: PAP/EPA

Pierwsze duże ognisko koronawirusa pojawiło się na przełomie 2019 i 2020 roku w Wuhan. Wraz z rozwojem pandemii pojawiły się spekulacje, czy wirus nie wydostał się przypadkowo z laboratorium w tym mieście.

"Należy nadal podejmować próby ustalenia pochodzenia pandemii" - piszą naukowcy.

"Zarówno teoria o przypadkowym wydostaniu się wirusa z laboratorium, jak i o odzwierzęcym pochodzeniu wirusa są realne" - przekonują uczeni w liście opublikowanym na łamach "Science".

Zdaniem autorów listu grupa ekspertów mających ustalić pochodzenie koronawirusa, działająca pod egidą WHO, która na początku tego roku odwiedziła Chiny, nie rozważyła w należyty sposób hipotezy mówiącej o tym, że koronawirus mógł wydostać się z laboratorium.

"Musimy traktować obie hipotezy - zarówno o naturalnym pochodzeniu (wirusa), jak i wydostaniu się (wirusa) z laboratorium poważnie, dopóki nie zbierzemy wystarczającej liczby danych" - przekonują uczeni dodając, że konieczne jest "pozbawione emocji" śledztwo w tej sprawie.

Naukowcy ubolewają jednocześnie nad "antyazjatyckimi postawami" w niektórych krajach i zwracają uwagę, że na początku pandemii wielu chińskich lekarzy, naukowców, dziennikarzy i obywateli "dzieliło się ze światem kluczowymi informacjami o rozprzestrzenianiu się wirusa - często ponosząc za to wysoki koszt osobisty".

Tabletka „dzień po” także od położnej. Izabela Leszczyna zapowiada zmiany
Zaświeć się na niebiesko – jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Diagnostyka i terapie
Naukowcy: Metformina odchudza, bo organizm myśli, że ćwiczy
Diagnostyka i terapie
Tabletka „dzień po”: co po wecie prezydenta może zrobić ministra Leszczyna?
zdrowie