Budżet: Jacek Sasin: deficyt mniejszy od założeń

2016 to był dobry rok dla budżetu państwa; wiele danych wskazuje, że 2017 r. będzie jeszcze lepszy. Dzięki temu uda się osiągnąć wielkie cele społeczne - mówił w Sejmie sprawozdawca sejmowej komisji finansów Jacek Sasin w imieniu klubu PiS.

Aktualizacja: 19.07.2017 11:52 Publikacja: 19.07.2017 11:05

Budżet: Jacek Sasin: deficyt mniejszy od założeń

Foto: Fotorzepa/Robert Gardziński

Deficyt budżetu państwa w 2016 r. wyniósł 46,2 mld zł i okazał się niższy o 8,6 mld zł, tj. o 15,7 proc. w stosunku do planowanego - mówił Sejmie Jacek Sasin.

Poseł sprawozdawca sejmowej komisji finansów Jacek Sasin (PiS) podkreślił, że wśród wydatków, które zrealizowano w najniższym stopniu, należy wymienić środki przeznaczone na współfinansowanie projektów z udziałem środków z Unii Europejskiej (3,3 mld zł), wydatki bieżące jednostek budżetowych (1,4 mld zł) oraz wydatki majątkowe (600 mln zł).

Sasin wskazał, że w porównaniu do 2015 r. wydatki budżetu państwa w 2016 r. były wyższe o 29,1 mld zł, tj. o 8,8 proc. Zrealizowane wydatki - jak tłumaczył - zapewniły m.in. finansowanie priorytetowego zadania rządu z zakresu polityki prorodzinnej, tj. programu Rodzina 500 plus, wprowadzenie bezpłatnych leków dla osób, które ukończyły 75. rok życia.

Polska w 2016 r. otrzymała z budżetu Unii Europejskiej 42,9 mld zł, natomiast do budżetu UE wpłaciła 19,2 mld zł.

Wydatki budżetu środków europejskich wykonano w 2016 r. w kwocie 51,7 mld zł, stanowiły one 72,2 proc. planu. W porównaniu do 2015 r. środki te były niższe o 23,6 proc.

Wzrost PKB w cenach stałych

W 2016 r. wzrost PKB w cenach stałych wyniósł 2,7 proc. i był niższy od zakładanego o 1,1 pkt. proc., ale zarazem o 0,8 pkt proc. wyższy niż w UE, gdzie wynosił 1,9 proc. - mówił w Sejmie Jacek Sasin.

Poseł Sasin powiedział, że "patrząc z dzisiejszej perspektywy, możemy uznać, iż budżet roku 2016 realizowany był w stosunkowo korzystnych uwarunkowaniach makroekonomicznych, bo nie spełniły się groźne scenariusze rozwoju sytuacji międzynarodowej". Dodał, że ponadto, zaczęły pojawiać się pozytywne efekty prowadzonej przez rząd polityki społeczno-gospodarczej.

Sasin wskazał, że utrzymywała się równowaga zewnętrzna - miała miejsce nadwyżka eksportu nad importem, a osłabienie kursu złotego w stosunku do poprzednich lat sprzyjało wzrostowi eksportu. Nie służyło to jednak "obniżaniu kosztów obsługi długi skarbu państwa".

Deficyt sektora finansów publicznych 2,5 proc. PKB

Deficyt sektora finansów publicznych liczony według metodyki krajowej wzrósł z 2,4 proc. PKB w roku 2015, do 2,5 proc. PKB w 2016 r. - podkreslił Jacek Sasin.

- W ciągu roku udało się utrzymać deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych poniżej (...) granicy 3 proc. PKB - powiedział poseł Sasin.

Jak dodał, "zjawisko to jest o tyle warte podkreślenia, że deficyt tego sektora, który ostatecznie stanowił 2,4 proc. PKB miał miejsce w warunkach prowadzenia kosztowych zmian w zakresie polityki społecznej, a tym zwłaszcza programu Rodzina 500 plus".

- Jednocześnie dług publiczny liczony według metodologii unijnej nie przekroczył 60 proc. PKB, aczkolwiek wzrósł z 51,1 proc., do 54,4 proc. PKB co wynikało głównie z powodu zmian kursów walutowych - powiedział poseł.

Podsumował, że "Polska w roku 2016 spełniała kryteria fiskalne obowiązujące w unii gospodarczej walutowej, co należy uznać za zjawisko korzystne".

- Z drugiej jednak strony, w finansach publicznych występują nadal słabości, takie jak w latach poprzednich, dlatego też proces reform finansów publicznych nadal powinien być kontynuowany - podkreślił Sasin.

Poseł poinformował też, że deficyt obrotów bieżących w bilansie płatniczym kształtował się na niskim poziomie, wzrastała też wartość rezerw dewizowych.

Jacek Sasin zaznaczył, że w porównaniu z przyjmowanymi założeniami nie udało się osiągnąć wzrostu inwestycji. Jak mówił poprzedni rząd PO-PSL oraz rząd PiS, którzy przejął budżet 2016 r., planowały wzrost inwestycji na poziomie 7 proc., a KE - 5,5 proc. - Zamiast tego odnotowano spadek inwestycji na poziomie 7,9 proc. - dodał.

Dług Skarbu Państwa na koniec 2016 r. wyniósł 928,7 mld zł, tj. wzrósł w ciągu roku o 94,1 mld zł. Głównym powodem wzrostu tego długu było finansowanie deficytu budżetu państwa i deficytu budżetu środków europejskich w kwocie 58,8 mld zł. Ponadto na skutek różnic kursowych dług Skarbu Państwa wzrósł o kolejne 14,9 mld zł.

Udział zadłużenia krajowego w długu ogółem wyniósł 65,6 proc., a długu zagranicznego - 34,4 proc.

Zrealizowane w budżecie dochody wyniosły blisko 314,7 mld zł

- Oceniając realizację dochodów i wydatków budżetu w 2016 roku można stwierdzić, że zrealizowane dochody wyniosły blisko 314,7 mld zł i były one wyższe w stosunku do pierwotnych założeń budżetu o 775 mln zł, tj. o 0,3 proc. - powiedział poseł sprawozdawca. W stosunku do roku 2015 r. dochody były wyższe o 25,5 mld zł, czyli o 8,8 proc.

- Udział dochodów niepodatkowych bez dochodów z UE wzrósł o 3,2 pkt proc. Natomiast udział dochodów podatkowych spadł o 3 pkt proc. - mówił.

O wzroście udziału niepodatkowych zadecydowała wpłata z zysku Narodowego Banku Polskiego w 2016 r., która nie miała miejsca w 2015. r., oraz "wysokie wpływy o charakterze jednorazowym zanotowane w 2016 r. z tytułu rezerwacji częstotliwości tzw. dywidendy cyfrowej - to była kwota ok. 9,2 mld zł".

Dochody podatku od podatków z usług wyniosły 126,6 mld zł

W 2016 r. dochody podatku od podatków z usług wyniosły 126,6 mld zł i były nieco niższe - o 2,1 mld zł od kwoty prognozowanej w ustawie budżetowej.

Niższe dochody budżetowe z VAT oznaczają, że wykonanie prognozy zrealizowano na poziomie 98,4 proc. Zaznaczył jednak, że w porównaniu do 2015 r. dochody z VAT były wyższe o 2,8 proc. Jako przyczynę nie wykonania prognozowanych na 2016 r. założeń dochodu budżetu z podatku VAT Sasin podał zwiększone wypłaty przedsiębiorcom w grudniu 2016 r.

Powiedział, że "w 2016 roku dochody w ujęciu memoriałowym ESA2010 wyniosły 131 mld zł i były wyższe o 5,2 mld zł, tj. o 4,1 proc. w stosunku do dochodów w 2015 r.".

Poseł podkreślił, że w 2016 r. "mieliśmy do czynienia ze znaczącą poprawą tzw. ściągalności podatkowej". Jego zdaniem efekt ten można oszacować w 2016 r. na ok. 3 mld zł. "Na poprawę ściągalności podatkowej złożył się szereg działań podjętych przez Ministerstwo Finansów" - zaznaczył.

Dochody z tytułu podatku akcyzowego wyniosły 65,7 mld zł

W 2016 r. dochody z tytułu podatku akcyzowego wyniosły 65,7 mld zł i stanowiły 102,6 proc. prognozy ustawy budżetowej. W porównaniu do 2015 r. dochody z podatku akcyzowego wzrosły o 2,9 mld zł tj. o 4,7 proc.

Wzrost dochodów w stosunku do zaplanowanych odnotowano we wszystkich ważniejszych pozycjach, obejmujących wyroby energetyczne, tytoniowe, alkoholowe i samochody osobowe. Dodał, że wynikało to m.in. ze zmian przepisów, a także działań służb kontrolnych w walce z szarą strefą.

W 2016 r. - jak mówił Sasin - udało się zrealizować wyższe dochody z tytułu podatku od gier. - Wpływy z podatku od gier wyniosły 1,4 mld zł, co stanowiło 101,7 proc. prognozy z ustawy budżetowej - poinformował. Zaznaczył, że w porównaniu do budżetu 2015 r. wpływy te były wyższe o 5,2 proc.

Z klei, wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych zrealizowano w kwocie 48,2 mld zł - były wyższe od planowanych o 2,9 proc., a w stosunku do 2015 r. - o 7,1 proc.

Dochody z podatku od osób prawnych zostały zrealizowane w kwocie 26,4 mld zł, co stanowiło 101,2 planu na rok 2016 r., oraz 102,2 proc. dochodów realizowanych w 2015 r.

Zrealizowane wydatki budżetu były niższe o 7,7 mld zł

Zrealizowane wydatki były niższe o 7,7 mld zł w stosunku do kwoty ustalonej w ustawie budżetowej na rok 2016, co stanowiło 2,1 proc. zaplanowanych wydatków. Wydatki budżetu państwa w 2016 r. zostały wykonane w wysokości 360,8 mld zł, w tym 750 mln zł stanowiły wydatki przesunięte do realizacji w roku 2017.

Powyższy ubytek - jak wskazał Sasin - zrekompensowano innymi dochodami, pochodzącymi z wpłaty zysku Narodowego Banku Polskiego, oraz dochodu z państwowych jednostek budżetowych i innych dochodów niepodatkowych.

Dodał, że "wydatki budżetu państwa w 2016 r. zostały wykonane w wysokości 360,8 mld zł, w tym 750 mln zł stanowiły wydatki przesunięte do realizacji w roku 2017".

2016 kolejnym rokiem dynamicznego wzrostu wynagrodzeń

Rok 2016 był drugim roku z rzędu, w którym dynamicznie rosły wynagrodzenia - mówił sprawozdawca komisji finansów Jacek Sasin. Dodał, że przeciętne wynagrodzenie w 2016 r. wzrosło o 4,2 proc.  Jak podkreślił, łącznie w 2015 i 2016 r. wynagrodzenia wzrosły o 8,9 proc.

Sasin dodał, że od 2014 r. wynagrodzenia rosną szybciej w sektorze przedsiębiorstw niż w sferze budżetowej.

W ciągu trzech ostatnich latach realna wartość przeciętnego wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw wzrosła łącznie o 13,1 proc., w budżetówce zaś o 10,5 proc.

NIK pozytywnie oceniła wykonanie budżetu za 2016 r.

Najwyższa Izba Kontroli, po przeprowadzeniu kontroli wykonania budżetu państwa i analizie poczynionych w jej toku ustaleń, oceniła pozytywnie wykonanie ustawy budżetowej za rok 2016 - poinformował w środę w Sejmie prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski.

NIK stwierdziła także, że sprawozdanie z wykonanie budżetu państwa za okres 1 stycznia do 31 grudnia 2016 r. sporządzone przez Radę Ministrów przedstawia we wszystkich aspektach rzetelne informacje i dane o wysokości dochodów, wydatków, należności i zobowiązań oraz w wyniku budżetu państwa i budżetu środków europejskich - podkreślił Kwiatkowski w czasie debaty nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa za 2016 r.

"Dane są wiarygodne, bo wynikają ze sprawozdań poszczególnych dysponentów budżetu państwa. Oceny te zostały sformułowane na podstawie wyników 327 kontroli w 307 jednostkach budżetowych. Łącznie kontrolą objęto wykonanie budżetów przez dysponentów 111 części budżetów państwa oraz planów finansowych 33 jednostek gospodarki pozabudżetowej" - mówił prezes NIK.

W Sejmie sprawozdanie z wykonania budżetu za 2016 r.

Komisja finansów publicznych po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu państwa wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli oraz wnioskami komisji sejmowych wnosi o przyjęcie w formie uchwały tego sprawozdania wraz z absolutorium dla rządu. W analizie NIK z wykonania budżetu i założeń polityki pieniężnej znajduje się pozytywna opinia co do udzielenia rządowi absolutorium.

Do sprawozdania dołączono dwa wnioski mniejszości, zgłoszone przez posła PO Janusza Cichonia. Dotyczą zwrócenia uwagi na nieprawidłowości w wykonaniu budżetu państwa w działach: obrona narodowa i transport.

Opozycja ma zastrzeżenia do budżetu:

Poseł Włodzimierz Nykiel (PO) oceniając w Sejmie wykonanie budżetu 2016 r. poinformował, że Platforma Obywatelska jest przeciwna przyjęciu sprawozdania z budżetu 2016 r. ze względu na liczne zastrzeżenia wobec jego wykonania.

- W 2016 r. nastąpił olbrzymi przyrost zadłużenia Skarbu Państwa, był on największy w historii. Zadłużenie to wzrosło o 94 mld zł, czyli wzrosło znacznie więcej niż w kryzysowym 2010 r. - powiedział Nykiel.

Odnosząc się do dochodów budżetowych, zauważył, że nie zostały wykonane plany wpływów z podatków, szczególnie jeżeli chodzi o podatek od towarów i usług (VAT), niższe też były wpływy od niektórych instytucji finansowych. Dodał, że obniżono wydatki budżetowe, ale związane to było z ograniczeniem wydatków na inwestycje, zwłaszcza w sektorze publicznym.

Ocenił, że "olbrzymie zadłużenie państwa, a także przewidywany wzrost wydatków budżetowych prawdopodobne pociągną za sobą zwiększony fiskalizm, a zatem poszukiwanie nowych źródeł dochodów".

Prawo i Sprawiedliwość w zeszłym roku zadłużyło każdego pracującego Polaka o kolejne 3 tys. zł, co oznacza, że łącznie każdy z pracujących jest zadłużony na ponad 60 tys. zł - mówił poseł Błażej Parda (Kukiz'15). Zaapelował o niezadłużanie Polaków.

- Zachłysnęliście się sukcesem. Stąd nasz wniosek, (...) w imieniu Kukiz'15 (...) składam wniosek nieformalny o zaprzestanie nieodpowiedzialnego zadłużania Polaków. Wszystkich, tych którzy mają 80, 40, 20 lat, a przede wszystkim tych, którzy przyjdą na ten świat i urodzą się z ogromnym długiem - podkreślił Parda.

Tempo wzrostu zadłużenia państwa jest wyższe niż plany rządu i wyższe niż w czasie kryzysu z lat 2010-2011 - powiedziała w czasie debaty sejmowej nad absolutorium budżetowym za 2016 r. Paulina Hennig-Kloska z Nowoczesnej. Zapowiedziała, że jej klub nie poprze absolutorium.

"Ubiegłoroczny budżet to klęska ministra finansów. (...) W takim tempie Polska nie zadłużała się nawet w czasach kryzysu z lat 2010-2011. Dług rósł szybciej, niż zakładano w planach rządu" - mówiła Hennig-Kloska.

Negatywny wpływ na wzrost PKB miały inwestycje, których spadek wyniósł prawie 8 proc. - mówiła w Sejmie Genowefa Tokarska (PSL). Dodała, że stanowisko dot. wykonania budżetu 2016 r. PSL przedstawi w głosowaniach.

- W 2016 r. nastąpiło w Polsce spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego. PKB wyniosło 2,7 proc., a przypomnę, w 2015 r. było to 3,8 proc. - mówiła.

Deficyt budżetu państwa w 2016 r. wyniósł 46,2 mld zł i okazał się niższy o 8,6 mld zł, tj. o 15,7 proc. w stosunku do planowanego - mówił Sejmie Jacek Sasin.

Poseł sprawozdawca sejmowej komisji finansów Jacek Sasin (PiS) podkreślił, że wśród wydatków, które zrealizowano w najniższym stopniu, należy wymienić środki przeznaczone na współfinansowanie projektów z udziałem środków z Unii Europejskiej (3,3 mld zł), wydatki bieżące jednostek budżetowych (1,4 mld zł) oraz wydatki majątkowe (600 mln zł).

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Budżet i podatki
Ponad 24 mld zł dziury w budżecie po I kwartale. VAT w górę, PIT dołuje
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Budżet i podatki
Francja wydaje ciągle za dużo z budżetu
Budżet i podatki
Minister finansów: Budżet wygląda całkiem dobrze
Budżet i podatki
Polacy zmienili nastawienie do podatków. Zawinił Polski Ład
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Budżet i podatki
Unijne rygory fiskalne zablokują inwestycje