fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Budowa i remont

Kto zyska na usługach dla biznesu

Renata Osiecka, partner zarządzająca w AXI IMMO
materiały prasowe
Deweloper powinien zaoferować kilka sal konferencyjnych oraz dodatkowe strefy socjalne i pokoje relaksu. Czasem konieczny jest dostęp do biura 24 godziny.

"Rz":Jak ważna jest dla deweloperów biurowych branża BPO/SSC i innych usług dla biznesu?

Renata Osiecka, partner zarządzająca w AXI IMMO: Branża usług dla biznesu to najważniejsza branża dla sektora nieruchomości biurowych, zwłaszcza poza Warszawą. Sektor generuje ok. 150 tys. miejsc pracy, a dynamika zatrudnienia od ponad dwóch lat utrzymuje się na poziomie od 15 do 20 proc. rocznie, co dodatkowo świadczy o znaczeniu najemcy związanego z usługami wspólnymi dla branży biurowej.

Rozwój usług dla biznesu jest szansą nie tylko dla dużych ośrodków, jak: Kraków, Wrocław, Łódź, Poznań czy Trójmiasto, ale również dla mniejszych, gdzie swoje satelickie siedziby otwierają firmy obecne już w Polsce. Wśród średniej wielkości miast, które będą zyskiwać, dzięki BPO możemy wymienić: Rzeszów, Opole, Radom, Częstochowa, Lublin.

W Polsce funkcjonuje ponad 350 jednostek centrów usług. Główni inwestorzy to firmy z USA, Niemiec oraz Francji. W ubiegłym roku firmy z sektora BPO wynajęły ponad 550 tys. mkw. powierzchni biurowej poza Warszawą. Ponad 85 proc. umów typu pre-let w miastach regionalnych dotyczy sektora BPO/SSC lub R&D. Często jednak potrzeba ekspansji wymaga ze strony najemcy zmiany dotychczasowej siedziby.

Czy biura dla centrów usług dla biznesu są specjalne - jeśli chodzi o wymagania najemców - niż dla innych użytkowników?

Dziś podstawowym wymogiem w rozwoju projektów biurowych jest ich uniwersalność i elastyczność kształtowania przestrzeni, dzięki czemu deweloper może zaoferować swój projekt każdej grupie klientów.

Aktualnie dla najemców, poza czynnikami związanymi z samym kształtowaniem powierzchni biura, najważniejsze elementy to: lokalizacja, dostęp do komunikacji miejskiej, atrakcyjne koszty najmu, zielone rozwiązania pozwalające na obniżenie kosztów eksploatacyjnych oraz wysoki standard biura. Dodatkowo, przy wysokiej dynamice zatrudnienia, istotną kwestią jest możliwość przyszłej ekspansji w danej lokalizacji.

Pod względem rozkładu powierzchnie biura dla centrów usług mają zazwyczaj układ open space z niewielką liczbą gabinetów dla najwyższej kadry menedżerskiej. Dodatkowe niezbędne elementy dla BPO to: większa niż standardowo liczba sal konferencyjnych oraz dodatkowe strefy socjalne i relaksu oraz w niektórych przypadkach dostępność biura 24 godziny na dobę. Kluczowym i jednym z najbardziej kosztownych elementów w wyposażaniu czy przystosowaniu biura dla BPO, jest gęsta struktura IT.

W dużych miastach najemcy z tego sektora ze względu na ograniczenie kosztów wybierają obiekty położone poza centrum, ale z dobrą komunikacją. Dodatkowym atutem lokalizacji jest bliskość uczelni wyższych.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA