Niewielki spadek zysku Banku Pocztowego

Po dziewięciu miesiącach bank wypracował 34 mln zł zysku netto, o 2,5 proc. mniej niż rok temu. To spadek znacznie wolniejszy niż w całym sektorze bankowym (12 proc.).

Publikacja: 24.11.2015 12:47

Niewielki spadek zysku Banku Pocztowego

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik PG Piotr Guzik

- Osiągnięty przez Bank wskaźnik zwrotu z kapitału ROE wyniósł 9,9 proc. i był lepszy niż wynik sektora bankowego – dodaje Szymon Midera, prezes banku. W ciągu trzech kwartałów 2015 r. bank osiągnął dochody w wysokości 245,5 mln zł. Odnotował także dalszą poprawę wskaźnika C/I do poziomu 63,0 proc. (w tym samym czasie w sektorze wskaźnik ten wzrósł o 3,8pp).

Pierwsze trzy kwartały 2015 r. były dla Banku Pocztowego okresem wzrostu w strategicznym z punktu widzenia rozwoju biznesu obszarze kredytów konsumpcyjnych. Ich sprzedaż w tym okresie wyniosła 819 mln zł. W najlepszym pod tym względem miesiącu lipcu wartość udzielonych przez Bank Pocztowy kredytów osiągnęła 140 mln zł. Saldo kredytów konsumpcyjnych na koniec września 2015 r. przekroczyło 2 mld zł, wzrastając o 19 proc. w porównaniu do końca III kw. 2014 r. Bank osiągnął ten wynik przy dobrej jakości portfela kredytowego (NPL na poziomie 6,4 proc.) oraz przy marży odsetkowej 3,6 proc. - znacząco wyższej niż 2,2 proc. notowane dla całego sektora. Bank osiągnął wzrost liczby prowadzonych ROR do 892 tys. (11,3 proc. r/r), przy jednoczesnym wzroście liczby klientów do 1,49 mln. O ponad 37 proc. r/r wzrósł średni stan środków zgromadzonych na rachunkach bieżących.

- W trzecim kwartale 2015 r. zrealizowaliśmy dwa istotne z punktu widzenia strategii cele biznesowe – sprzedaż kredytów konsumpcyjnych w kolejnych miesiącach jest bliska 100 mln zł i po 9 miesiącach możemy pochwalić się aż 23 proc. wzrostem sprzedaży w porównaniu do ubiegłego roku. Jednocześnie saldo kredytów przekroczyło 2 mld zł – mówi Szymon Midera.

Saldo kredytów ogółem brutto wyniosło 5,51 mld zł, a dostosowany do akcji kredytowej wolumen depozytów 5,58 mld zł.

W październiku obaj akcjonariusze Banku Pocztowego jednogłośnie zdecydowali o dokapitalizowaniu Banku kwotą 60 mln zł. Środki te pozwolą Bankowi w 2016 r. rozwijać się zgodnie z założeniami strategicznymi – zwiększając akcję kredytową w obszarze kredytów konsumpcyjnych, a także kontynuując rozwój sieci placówek Banku (łącznie 311 oddziałów, placówek, Mikrooddziałów i Placówek Agencyjnych w sieci sprzedaży Banku Pocztowego na koniec 2016 r.).

Istotnym projektem strategicznym będzie planowane na 2016 r. uruchomienie enveloBanku – nowego, mobilnego oblicza Banku Pocztowego. W ten sposób instytucja chce pozyskać nową, niedostępną dotychczas dla niego grupę klientów cyfrowych.

- Prace nad enveloBankiem, który będzie czymś więcej niż tylko bankowością mobilną, są już zaawansowane. Chcemy się dynamicznie rozwijać, dlatego nie pozostajemy obojętni na globalne trendy związane z rozprzestrzenianiem się technologii cyfrowych, również w bankowości - mówi Szymon Midera. Będzie to platforma, która pełni rolę asystenta klienta, myśli za klienta, aktywnie się z nim komunikuje podpowiadając i przypominając o możliwości realizacji potrzeb finansowych. A do tego zapewnia dodatkowe korzyści kupującym i sprzedającym w internecie. Jednym z wyróżników enveloBanku będzie moduł faktur zintegrowany z kalendarzem. Pozwoli on dodawać faktury w najwygodniejszy dla klienta sposób (automatycznie od wystawców faktur, mailem, poprzez zrobienie zdjęcia czy zeskanowanie kodu QR), a kalendarz wyręczy go z konieczności pamiętania o terminach płatności.

- Osiągnięty przez Bank wskaźnik zwrotu z kapitału ROE wyniósł 9,9 proc. i był lepszy niż wynik sektora bankowego – dodaje Szymon Midera, prezes banku. W ciągu trzech kwartałów 2015 r. bank osiągnął dochody w wysokości 245,5 mln zł. Odnotował także dalszą poprawę wskaźnika C/I do poziomu 63,0 proc. (w tym samym czasie w sektorze wskaźnik ten wzrósł o 3,8pp).

Pierwsze trzy kwartały 2015 r. były dla Banku Pocztowego okresem wzrostu w strategicznym z punktu widzenia rozwoju biznesu obszarze kredytów konsumpcyjnych. Ich sprzedaż w tym okresie wyniosła 819 mln zł. W najlepszym pod tym względem miesiącu lipcu wartość udzielonych przez Bank Pocztowy kredytów osiągnęła 140 mln zł. Saldo kredytów konsumpcyjnych na koniec września 2015 r. przekroczyło 2 mld zł, wzrastając o 19 proc. w porównaniu do końca III kw. 2014 r. Bank osiągnął ten wynik przy dobrej jakości portfela kredytowego (NPL na poziomie 6,4 proc.) oraz przy marży odsetkowej 3,6 proc. - znacząco wyższej niż 2,2 proc. notowane dla całego sektora. Bank osiągnął wzrost liczby prowadzonych ROR do 892 tys. (11,3 proc. r/r), przy jednoczesnym wzroście liczby klientów do 1,49 mln. O ponad 37 proc. r/r wzrósł średni stan środków zgromadzonych na rachunkach bieżących.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Banki
Zysk Aliora nieco powyżej oczekiwań
Banki
Strata NBP w 2023 roku poszła w miliardy złotych. Adam Glapiński pod ostrzałem
Banki
Cezary Stypułkowski, prezes mBanku: Marne prawo, żadna sprawiedliwość, upadła moralność
Banki
Czy ratowanie Getin Noble Banku się zwróci? Potężne koszty
Banki
EBC zażądał od dwóch wielkich banków, by wycofały się z Rosji. Ostatnie ostrzeżenie