- PKO BP jako niekwestionowany lider polskiego sektora bankowego posiada największy portfel kredytowy i także w największym stopniu finansuje polską gospodarkę. Celem banku na obecny rok jest wykorzystanie dobrej koniunktury na rynku kredytów i utrzymanie dotychczasowych, wysokich udziałów w poszczególnych jego kategoriach – mówi Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP. Dla porównania drugi pod względem wielkości bank w Polsce, czyli Pekao, miał na koniec września kredyty warte 121 mld zł.

Bank obsługuje 15 tysięcy klientów korporacyjnych i strategicznych. Jeszcze na koniec września kredyty netto PKO BP były warte 193,2 mld zł, czyli o 4,3 proc. więcej niż rok wcześniej (to tempo przyrostu podobne jak w całym sektorze). Zarząd przekonuje, że wzrostowi portfela kredytowego PKO BP sprzyjało wdrożenie w 2015 roku programu optymalizacji kapitału. Podjęte działania objęły m.in. zwiększenie wagi absorpcji kapitału w systemach motywacyjnych, poprawę jakości danych, koncentrację na segmentach o niższym wymogu kapitałowym czy wdrożenie zaawansowanego podejścia do alokacji kapitału. Celem podjętych działań była redukcja RWA (aktywa ważone ryzykiem) o blisko 10 mld zł oraz poprawa miar adekwatności kapitałowej. Dzięki temu możliwe było uwolnienie kapitału potrzebnego na przyspieszenie akcji kredytowej. PKO Bank Polski kontynuuje także systematyczne zmniejszanie kosztów ryzyka portfela kredytowego, które na koniec trzeciego kwartału 2016 r. wyniosły 72 pb. i były o 32 pb. niższe niż jeszcze dwa lata wcześniej, co korzystnie wpływało na kształtowanie oferty cenowej udzielanych kredytów.

PKO BP jest beneficjentem trendów na rynku kredytów hipotecznych, podwyższając swój udział w tym rynku. Z danych prezentowanych przez Związek Banków Polskich wynika, że w listopadzie 2016 roku co trzeci kredyt hipoteczny udzielony został przez PKO BP. Dzięki poprawie jakości portfela mieszkaniowego, udział kredytów z rozpoznaną utratą wartości spadł na koniec 3 kwartale 2016 roku do poziomu 2,5 proc.

Bank wdraża strategię polegającą na wspieraniu polskich przedsiębiorstw działających na rynku światowym oraz takich, które aspirują do rozwoju międzynarodowego. W ramach tej strategii uruchomiony został jesienią 2015 roku oddział Banku we Frankfurcie, skierowany na obsługę polskich firm prowadzących działalność za zachodnią granicą. W ofercie niemieckiego oddziału znajduje się pełna oferta usług i produktów dla klientów korporacyjnych. Kolejny oddział korporacyjny zostanie uruchomiony na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2017 roku w Pradze.