Reklama
Rozwiń
Reklama

Opłaty za korzystanie z przystanków bez VAT

Pobieranie przez samorząd daniny publicznej za korzystanie z przystanków komunikacyjnych jest przejawem wykonywania władztwa publicznego. Dochód uzyskany z jej poboru służy celom publicznym.

Publikacja: 04.10.2016 02:00

Opłaty za korzystanie z przystanków bez VAT

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach rozstrzygnął w interpretacji z 23 września 2016 r. (2461-IBPP1.4512.597.2016.1.AR) kwestię opodatkowania opłat za korzystanie z przystanków. Gmina pobiera opłaty od przewoźników za korzystanie z dworców autobusowych, których jest właścicielem, na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym. Pobór opłat następuje na podstawie uchwały Rady Miasta podjętej zgodnie z art. 16 ust. 4 ww. ustawy.

Opłata pobierana przez gminę od przewoźników nie stanowi wynagrodzenia za usługę, a jedynie opłatę publicznoprawną zgodnie z art. 60 ust. 7 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – są to środki publiczne stanowiące niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym oraz dochody pobierane przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe na podstawie odrębnych ustaw.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Sądy i trybunały
RPO nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Prawo dla Ciebie
Sąd: wlewy z witaminy C i kurkuminy to nie jest żadne leczenie
Nieruchomości
Mieszkańcy zapłacą od kilograma śmieci. Jest nowy projekt rządu
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane osobowe
Sąd: szpital zapłaci słoną karę za kamery ukryte w zegarach
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama