Ile kroków trzeba zrobić dziennie, by zmniejszyć ryzyko śmierci? Nowe badania

Nie 10 czy 8 tysięcy, jak wcześniej podawano lecz już 4 tysiące kroków dziennie wystarczy, aby zmniejszyć ryzyko przedwczesnej śmierci - wynika z najnowszych badań, które opisuje BBC.

Publikacja: 09.08.2023 10:45

Już 4 tysiące kroków dziennie zmniejsza ryzyko śmierci

Już 4 tysiące kroków dziennie zmniejsza ryzyko śmierci

Foto: Adobe Stock

Zespół badaczy z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz amerykańskiego Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa przeanalizował dane dotyczące 226 tys. osób z całego świata.

Co nam daje każde tysiąc kroków w ciągu dnia?

Na podstawie tej analizy ustalił, że już 4 tysiące kroków dziennie wystarczy, aby zmniejszyć ryzyko przedwczesnej śmierci z jakiegokolwiek powodu.

Już 2 300 kroków dziennie wpływa korzystnie na serce i układ krwionośny.

Czytaj więcej

Badania: Nadwaga zapisana w głowie? Mózgi osób otyłych są inaczej zbudowane

Badacze podkreślają, że im więcej kroków dziennie, tym więcej zysków dla zdrowia.

Każde dodatkowe 1 000 kroków, powyżej 4 tysięcy aż do 20 tysięcy, zmniejsza ryzyko wczesnej śmierci o 15 proc. - twierdzą badacze.

Co więcej długie spacery są korzystne dla zdrowia dla każdego, niezależnie od wieku i płci. Największe korzyści przynoszą jednak osobom poniżej 60. roku życia.

15 proc.

O tyle zmniejsza ryzyko przedwczesnego zgonu każde 1 000 kroków robione dziennie powyżej 4 tysięcy

Według WHO brak aktywności fizycznej odpowiada za 3,2 mln zgonów co roku - i jest czwartą główną przyczyną śmierci na świecie.

Trener osobista radzi: Chodź rozmawiając przez telefon

W rozmowie z BBC Honey Fine, trener osobista i instruktor w globalnej sieci salonów fitness Barry's podkreśla jakie problemy wynikają ze zbyt długiego siedzenia.

- Może spowolnić metabolizm, wpłynąć na rozwój mięśni i ich siłę, co może skutkować bólami - powiedziała Fine.

- Zbyt długie siedzenie może być też źródłem wszelkiego rodzaju problemów z plecami, spotykamy się z tym często u osób wykonujących prace biurowe - dodała.

Fine radziła, by ruszać się tak często jak to możliwe - nawet przy rozmowie przez telefon. Także obowiązki domowe takie jak odkurzanie czy wyjście po zakupy - jak stwierdziła Fine - może służyć naszemu zdrowiu i pomóc w efektywniejszym spalaniu kalorii.

- Chodzenie obniża ciśnienie krwi, wzmacnia mięśnie, chroni kości, a także zapewnia uwolnienie endorfin (tzw. hormon szczęścia - red.), pomaga też w utrzymaniu zdrowej wagi - podkreśliła.

Zespół badaczy z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz amerykańskiego Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa przeanalizował dane dotyczące 226 tys. osób z całego świata.

Co nam daje każde tysiąc kroków w ciągu dnia?

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Jak rzucić palenie? 11 sposobów na pokonanie papierosów
Zdrowy styl życia
WHO alarmuje: Nowa "epidemia". Liczba jej ofiar wzrosła cztery razy od 1990 r.
Zdrowy styl życia
Tyle samo ćwiczeń, dwa razy więcej korzyści
Materiał partnera
Aktywność fizyczna doskonałym antidotum na stres
Materiał Promocyjny
Potencjał samoleczenia? Nawet 40 mld euro dla systemu
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy