Reklama

Izba Odpowiedzialności Zawodowej o sprawie adwokata, który się reklamował

Brak wdrożenia dyrektywy w chwili czynu nie uniemożliwia stosowania unijnych regulacji przy jego ocenie – uznała Izba Odpowiedzialności Zawodowej. I uchyliła wyrok wobec adwokata, który reklamował swoje usługi w internecie.

Publikacja: 15.01.2025 17:30

Izba Odpowiedzialności Zawodowej o sprawie adwokata, który się reklamował

Foto: Adobe Stock

Sprawa zaczęła się jeszcze w marcu 2018 r., gdy w sieci pojawiła się prosta reklama działalności obwinionego – zawierała jego nazwisko, miasto, w którym świadczył usługi, oraz informacje, że jest adwokatem, a także link do strony kancelarii. Za taką formę promocji izbowy sąd dyscyplinarny wymierzył mu karę upomnienia, którą podtrzymał Wyższy Sąd Dyscyplinarny Adwokatury. Uznano to bowiem za naruszenie obowiązującego wówczas adwokatów zakazu reklamy.

Zakaz reklamy adwokatów a dyrektywa usługowa

Inaczej do sprawy podszedł Sąd Najwyższy, rozstrzygając kasację w ramach Izby Odpowiedzialności Zawodowej. Uchylił on wyroki obu instancji oraz uniewinnił obwinionego. Jak wskazał sędzia sprawozdawca Marek Dobrowolski w ustnych motywach rozstrzygnięcia, zasadnicze znaczenie miało tu obowiązywanie dyrektywy dotyczącej usług na rynku wewnętrznym (tzw. dyrektywy usługowej), a konkretnie jej art. 24 ust. 1. Stanowi on, że „Państwa członkowskie znoszą wszelkie całkowite zakazy dotyczące informacji handlowych dostarczanych przez zawody regulowane”.

Czytaj więcej

Dopiero praktyka pokaże, jak adwokat może się reklamować

Dotyczy to także zawodu adwokata, co zresztą obwiniony podnosił nie tylko w zarzutach kasacyjnych, ale też wcześniej w odwołaniu do WSD. Ten jednak w ogóle nie odniósł się do wspomnianej kwestii. Skład orzekający wskazał, że dyrektywa ta nie była wówczas w prawie polskim implementowania (ani w chwili czynu, tj. w 2018 r., ani w momencie orzekania w 2020 r.). Zresztą jej implementacja była w tym wypadku zadaniem właśnie samorządu adwokackiego, który musiał wprowadzić odpowiednie zmiany w kodeksie etyki w tym zakresie.

Po zmianach w kodeksie etyki adwokackiej zakaz reklamy został zniesiony

Sędzia sprawozdawca wskazał jednak, że brak takiej implementacji nie stoi na przeszkodzie stosowaniu tej dyrektywy do rozpatrywanej sytuacji (sama dyrektywa obowiązuje od 2006 r.). Tym bardziej że wskutek działania Komisji Europejskiej, wzywającej Polskę do implementowania dyrektywy, od maja 2023 r. weszły w życie zmiany w kodeksie etyki adwokackiej, znoszące całkowity zakaz reklamy dla tej grupy zawodowej. 

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Rewolucja w palestrze: adwokaci mogą się już reklamować

Zmiany te przewidują m.in. zniesienie konieczności wcześniejszego spytania, czy odbiorca życzy sobie otrzymać informację handlową (pojęcie stosowane w KEA) od adwokata. A to oznacza, że można kierować taki przekaz do osób przypadkowych, np. na billbordach, w telewizji, prasie czy właśnie w wyszukiwarkach internetowych. Warto pamiętać, że nie zniesiono jednak wszystkich ograniczeń i wciąż reklama nie może uchybiać innym zasadom etyki i godności zawodu, w tym naruszać zasady lojalności i koleżeństwa, nie może też być: porównawcza, nierzetelna, podstępna, nieprawdziwa, natarczywa lub niestosowna.

Sygn. akt II ZK 40/23

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama