Reklama

Adwokat nie ma konta w portalu? Pismo pozostanie w aktach

Udostępnienie sprawy bez wniosku, wydłużenie terminu kończącego się w dniu wolnym oraz pozostawienie pisma w aktach ze skutkiem doręczenia w przypadku braku konta w portalu informacyjnym - zakłada projekt rozporządzenia o e-doręczeniach ws. karnych.

Publikacja: 31.01.2024 03:00

Adwokat nie ma konta w portalu? Pismo pozostanie w aktach

Foto: Stock Adobe

14 marca wejdzie w życie nowelizacja kodeksu postępowania karnego wprowadzająca w tej procedurze doręczenia poprzez portal informacyjny sądów powszechnych (dotychczas funkcjonowały one jedynie w sprawach cywilnych). Na razie będzie to jedynie komunikacja jednostronna, tj. z sądu do pełnomocnika (czyli adwokata, radcy prawnego lub radcy Prokuratorii Generalnej.) Sąd będzie mógł doręczyć pismo, jeśli posiada je w postaci elektronicznej, co jednak nie będzie dotyczyć pism podlegających doręczeniu wraz z odpisami pism stron lub innymi dokumentami pochodzącymi od sądu.

Rozporządzenie ministra sprawiedliwości w tej sprawie przede wszystkim doprecyzowuje stosowane w ustawie terminy, takie jak „pismo”, „konto” czy „użytkownik”. Wprost kopiuje też znaną z art. 123 par. 3 k.p.k. zasadę, że jeśli koniec terminu przypada na dzień wolny pracy lub sobotę, to jego upływ następuje w następnym dniu roboczym. Przewidziano też, że dostęp do sprawy, w której pełnomocnikowi doręczone ma być pismo przez portal, przyznaje się bez konieczności składania wniosku. 

Chodzi o usprawnienie doręczeń

Najważniejszym jednak przepisem wydaje się par. 3 pkt. 4, który przewiduje, że w przypadku gdy pełnomocnik nie posiada konta w portalu, pismo pozostawia się w aktach ze skutkiem doręczenia. Warto przypomnieć, że nowelizacja k.p.k. wprowadza także do prawa o adwokaturze i ustawy o radcach prawnych obowiązek posiadania konta w portalu informacyjnym. 

Czytaj więcej

E-doręczenia jeszcze później. Sejm podjął decyzję

- Pomysł usprawnienia doręczeń pism poprzez ich zamieszczanie w portalu informacyjnym należy uznać za rozsądne rozwiązanie, choć wciąż brak dwustronnej komunikacji elektronicznej, o co samorządy zawodowe zabiegają od dawna. Dość ryzykownym krokiem jest jednak nałożenie na adwokatów obowiązku posiadania konta w portalu informacyjnym. Prawidłowość doręczenia pisma jest jednak niezbędna dla zachowania prawidłowości postępowania przed sądem i jednocześnie elementem prawa do obrony - mówi adwokat Przemysław Barchan, dyrektor Instytutu LegalTech przy Naczelnej Radzie Adwokackiej.

Reklama
Reklama

Dodaje przy tym, że we wrześniu 2021 r. rzecznik praw obywatelskich miał wątpliwości w tym zakresie, jeszcze na gruncie przepisów „covidowych”, które jako pierwsze wprowadziły doręczenia przez portal. RPO opowiadał się za dobrowolnością korzystania przez pełnomocników z portalu informacyjnego jako systemu doręczeń. 

Nie wszystko pełnomocnik musi robić osobiście

- Po ludzku rozumiem argument o wykluczeniu cyfrowym, bo spotykam w sądzie pełnomocników starej daty, choć dodam, że wielu z nich posługuje się komunikacją elektroniczną i PI. Jacyś pewnie mają z tym problem, ale wtedy pytanie czy wszystkie czynności zawsze wykonują osobiście. W końcu niejednokrotnie to pracownik kancelarii odbiera pocztę papierową, a nie adwokat czy radca prawny. Z korespondencją z Portalu jest zresztą często tak samo - mówi sędzia Wojciech Łukowski, prezes Sądu Okręgowego we Wrocławiu, zastępca krajowego koordynatora do spraw informatyzacji sądów powszechnych.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama