Aż 60 proc. badanych na takie usprawnienia kręci nosem, a ponad połowa najchętniej wróciłaby do sprawdzonych i dobrze im znanych, choć często anachronicznych rozwiązań. Takie wyniki raportu Gartnera – w sytuacji gdy pandemia zdynamizowała technologiczne zmiany w wielu przedsiębiorstwach – mogą zaskakiwać. Można to też jednak tłumaczyć naszą naturą. Kluczem jest pierwsze wrażenie. Aż 81 proc. pytanych uważa, iż to właśnie debiutanckie doświadczenia z danym oprogramowaniem determinuje czy i jak będzie ono wykorzystywane w przyszłości. W sytuacji negatywnych doświadczeń 40 proc. respondentów wykorzystuje jego funkcjonalności w minimalnym stopniu albo wręcz go unika.

Anna Kornaś, menadżer w firmie BPSC, wskazuje, że to badanie pokazuje, jak ważne jest umiejętne wprowadzenie zmian. - Cyfrowa transformacja ma rozwiązywać problemy, a nie ich dostarczać - komentuje. I zaznacza, że można uniknąć uprzedzeń względem zmian m.in. włączając pracowników do procesu, nie tylko na etapie wdrożenia, ale znacznie wcześniej, najlepiej na etapie wyboru oprogramowania. - Technologia jest dla ludzi, a nie odwrotnie. Manager będzie miał inne potrzeby i oczekiwania niż pracownik szeregowy. Nie można myśleć jednowymiarowo. Kierownictwo musi wyjść ze swojej bańki - tłumaczy ekspertka ze śląskiej spółki IT.

Czytaj więcej

Lider sektora czy branży musi stawiać na technologie

Gartner wylicza, że niezadowoleni (42 proc.) chętniej dzielą się negatywnymi wrażeniami z innymi pracownikami, niż pracownicy, którzy mają pozytywny stosunek (38 proc.) do nowo wdrożonego systemu IT. - Pracownicy potrzebują czasu, by oswoić się z nowym systemem. Szkolenia i warsztaty wewnętrzne są prostym i najskuteczniejszym rozwiązaniem. Przy okazji można przeprowadzić wewnętrzną ankietę. Informacje od pracowników bywają bardzo cenne i pomagają usprawniać wiele obszarów i procesów - radzi Anna Kornaś.