Ponadto przepisy te dopuszczają zainstalowanie na takim budynku urządzeń i nośników reklamowych, o ile nie ograniczają one oświetlenia dziennego mieszkania. W przypadku zainstalowania urządzeń i nośników reklamowych na budynku nie ma znaczenia, w jakim stopniu urządzenia i nośniki ograniczają oświetlenie dzienne mieszkania. Przepisy te zakazują jakiegokolwiek, choćby niewielkiego, ograniczania oświetlenia. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 czerwca 2017 r. (II OSK 2836/16), w którym oddalił skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 27 lipca 2016 r. (II SA/Po 1049/15).
Skuteczne zgłoszenie
Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym. W celu zainstalowania na elewacji czterokondygnacyjnego budynku o funkcji mieszkalnej, handlowej i usługowej baneru reklamowego inwestor dokonał zgłoszenia do prezydenta miasta zamiaru wykonania robót budowlanych określonych jako montaż siatki zabezpieczającej z nadrukiem reklamowym. Zgłoszenie zostało skutecznie wniesione, ponieważ sprzeciw od tego zgłoszenia, wniesiony przez prezydenta miasta, został uchylony przez wojewodę. Inwestor zainstalował baner reklamowy na elewacji budynku.
Następnie powiatowy inspektor nadzoru budowlanego (PINB), po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego w sprawie zgodności z prawem wykonania robót budowlanych, na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 1 i ust. 7 Prawa budowlanego wydał decyzję nakazującą inwestorowi doprowadzenie ww. budynku do stanu poprzedniego poprzez demontaż urządzenia reklamowego zainstalowanego na elewacji tego budynku. PINB ustalił, że w budynku inwestora na piętrach od II do IV oraz na poddaszu znajdują się mieszkania. Inwestor zainstalował urządzenie reklamowe składające się z baneru reklamowego od linii okien pierwszego piętra do dolnej krawędzi dachu, a także zainstalował lampy oświetlające. Budynek wpisany jest do rejestru zabytków oraz znajduje się na obszarze wpisanym do rejestru zabytków, a miejski konserwator zabytków nie wyraził zgody na przedmiotową inwestycję. Nadto, PINB ustalił, że na elewacji budynku w badanym okresie żadnych robót remontowych nie prowadzono. W rezultacie, PINB stanął na stanowisku, że pomimo iż instalacja urządzenia reklamowego nastąpiła po uprzednim urzędowym zgłoszeniu, to wykonana została z naruszeniem prawa, tj. § 14a rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych, ponieważ ogranicza oświetlenie dzienne mieszkań.
Bez gody konserwatora
Od decyzji PINB inwestor złożył odwołanie do wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego (WINB). Organ odwoławczy podzielił jednak stanowisko PINB i utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. WINB podkreślił, że urządzenie reklamowe zasłania okna lokali mieszkalnych na II, III i IV kondygnacji oraz że instalacja została wykonana bez zgody konserwatora zabytków. Ponadto WINB zauważył, że nie były prowadzone roboty remontowe oraz że baner znajduje się w odległości ponad 1m od elewacji i związku z tym także z tego powodu nie może być uznany za siatkę zabezpieczającą roboty remontowe.
Naruszenie przepisów rozporządzenia
Na decyzję WINB inwestor złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. W skardze inwestor podniósł m.in., że skoro urządzenie reklamowe zostało zainstalowane na podstawie zgłoszenia, to należało zastosować § 14a ust. 4 ww. rozporządzenia, zgodnie z którym przepisu nakazującego użytkowanie budynku mieszkalnego wielorodzinnego w sposób zapewniający nieograniczanie oświetlenia dziennego mieszkań nie stosuje się w przypadku wykonywania robót budowlanych dotyczących elewacji tego budynku.