Jeden z najpopularniejszych utworów autorstwa Edwarda Elgara postanowił przedstawić warszawskiej publiczności Jacek Kaspszyk, dyrygent, który wiele lat pracował z angielskimi zespołami.
Wybrał „Wariacje Enigma” skomponowane przez Elgara w 1898 roku. Utwór składa się z czternastu wariacji, a każdą z nich kompozytor zadedykował bliskiej sobie osobie. Ale uwaga, wszystkich wybranych adresatów – jak na tajemnicę przystało – ukrył jednak pod inicjałami.
Podobno muzyka każdej z prezentowanych części ma oddać charakter zaprezentowanych przyjaciół Elgara, ale tego nie jesteśmy już w stanie ocenić. Ważne jest natomiast to, że trwające blisko pół godziny „Wariacje Enigma” są dziełem o wyjątkowej urodzie brzmieniowej.
Nie mniej ciekawy jest drugi utwór wybrany przez Jacka Kaspszyka na sobotni wieczór w Filharmonii.
Będzie to kwartet fortepianowy Johanesa Brahmsa, który w latach 40. ubiegłego wieku na zamówienie znanego na całym świecie dyrygenta Otto Klemperera zorkiestrował mistrz awangardy Arnold Schönberg. Zrobił to tak znakomicie, że rezultat jego pracy krytycy nazwali piątą symfonią Brahmsa.