Impreza na otwarcie Narodowego Centrum Sportu

Koncert gwiazdy światowego formatu to już przeżytek – uznało Narodowe Centrum Sportu. Na otwarcie areny na Euro 2012 chce imprezy, o której cała Polska mówić będzie przez lata.

Publikacja: 05.10.2010 15:38

Impreza na Stadionie Narodowym ma być tak wielka, że aż zatrzęsie się okolica

Impreza na Stadionie Narodowym ma być tak wielka, że aż zatrzęsie się okolica

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

Na otwarcie największego stadionu w Polsce NCS chce wydać 10 mln zł. Na pomysł widowiska postanowiło ogłosić konkurs, w którym główną nagrodą jest 50 tys. zł. Za drugie i trzecie miejsce przewidziano po 25 tys. zł.

– Chodzi nam o ceremonię, po której wszyscy będą pamiętali, że właśnie tego dnia otworzyliśmy stadion – mówi prezes NCS Rafał Kapler. – Widowisko musi być naprawdę wyjątkowe.

Program uroczystości musi zawierać elementy kulturalne, akcentować narodowy charakter stadionu oraz uwzględniać jego wielofunkcyjność. Na zgłoszenie się do konkursu firmy mają czas do 22 października. Ta, która wygra, otrzyma propozycję organizacji całej imprezy.

Wyniki mają być znane ok. 10 grudnia. – Oczywiście liczymy się z tym, że mogą powstać jakieś opóźnienia – mówi prezes Kapler. – Chcemy jednak zakończyć całą procedurę przed świętami Bożego Narodzenia.

[srodtytul]Nie poszli na łatwiznę[/srodtytul]

Jury przewodniczył będzie Krzysztof Materna, którego firma była producentem wykonawczym festiwalu Solidarity of Arts oraz widowiska jazzowego „Możdżer+”. – To bardzo ciekawy pomysł – uważa Materna.

– Cieszę się, że kierownictwo NCS nie poszło na łatwiznę i nie zaprosiło jednego artysty, ale stwarza warunki, by powstało coś kreatywnego, czego jeszcze w Polsce nie było.

Obrady nie będą jednak łatwe. Jury musi trzymać się restrykcyjnej ustawy o zamówieniach publicznych, przy której bardzo łatwo odrzucić projekt z błahych „względów formalnych”. Członkowie jury zdają sobie jednak sprawę, że osoby kreatywne rzadko kiedy wykazują się dbałością o najdrobniejsze szczegóły.

– Będziemy starali się nie dopuścić do takich sytuacji, jakie miały miejsce przy przetargu na Muzeum Sztuki Nowoczesnej, kiedy to najlepsi światowi architekci odpadali, bo źle odbili pieczątkę – mówi Materna.

Nowy stadion działać ma od 22 lipca 2011 r., jednak oficjalne otwarcie odbędzie się między 20 sierpnia a 3 września. – Zanim zrobimy tak olbrzymią imprezę, chcemy przygotować się do niej podczas kilku mniejszych – mówi prezes Kapler.

[srodtytul]Na wariacko i na sportowo[/srodtytul]

Do konkursu przygotowują się już wielkie firmy imprezowe. – Zastanawiam się nad scenariuszem – mówi Edyta Brykała, dyrektor kreatywny agencji Sound of Music, która do Warszawy sprowadziła pomysł wielkiego miasteczka dla mężczyzn „Men’s Day”.

– Nie szukam gwiazdy muzycznej, bo koncertów w Polsce jest sporo. Na niektóre z nich, tak jak na Britney Spears, nie udało się nawet sprzedać biletów. Myślałabym raczej o czymś zrobionym z ogromnym rozmachem, tak jak Red Bull X-Fighters na zamknięcie Stadionu Dziesięciolecia.

Konkurencja jest duża, bo do konkursu chce stanąć też twórca tego widowiska – firma Red Bull.

– Mamy już na stadionie doświadczenie – uważa Wojciech Pańczyk z polskiego oddziału firmy. – Już podczas budowy organizowaliśmy tam wyścig motocyklowy. Pomysłów mamy mnóstwo.

W marcu firma otwierała stadion w Nowym Jorku, gdzie zaprezentowała m.in. samochód NASCAR, pokazy akrobacji na motorach i rowerach, a nawet sztuki walki – capoeirę.

Nie brak też pomysłów na efekty specjalne. – Na koronie mogłyby znaleźć się tańczące w rytm muzyki ognie, które będą się zbliżać do siebie – mówi Ryszard Szuzdalewicz z firmy Surex, która na Festiwalu Sztuki Pirotechnicznej w Cannes zdobyła nagrodę publiczności.

A jakie pomysły na otwarcie Stadionu mają warszawiacy? Czekamy na e-maile z propozycjami pod adresem: miasto@zw.com.pl.

[ramka][srodtytul]Jury konkursowe [/srodtytul]

Przewodniczącym został scenarzysta i reżyser Krzysztof Materna. Oprócz niego jurorami są m.in. scenarzysta Allan Starski, krytyk sztuki Anda Rottenberg, producent filmowy Jerzy Kapuściński, wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz, a także przedstawiciele NCS-u, architektów, firm budujących stadion i dwóch ministerstw. [/ramka]

Na otwarcie największego stadionu w Polsce NCS chce wydać 10 mln zł. Na pomysł widowiska postanowiło ogłosić konkurs, w którym główną nagrodą jest 50 tys. zł. Za drugie i trzecie miejsce przewidziano po 25 tys. zł.

– Chodzi nam o ceremonię, po której wszyscy będą pamiętali, że właśnie tego dnia otworzyliśmy stadion – mówi prezes NCS Rafał Kapler. – Widowisko musi być naprawdę wyjątkowe.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!