Katastrofa jaka, śmierć hokeistów

Rok temu, 7 września 2011 roku, w katastrofie rosyjskiego samolotu zginęły 43 osoby, w tym niemal cała hokejowa drużyna Lokomotiwu

Publikacja: 07.09.2012 01:01

Tekst z archiwum "Rzeczpospolitej"

Dwie zostały ciężko ranne. Kilka dni później jeden z poszkodowanych zmarł w szpitalu. Ostatecznie skutki katastrofy przeżyła jedna osoba.

Wypadek nastąpił krótką chwilę po starcie jaka-42 z lotniska w Jarosławiu. Samolot nie zdołał nabrać wysokości i uderzył w antenę radiolatarni. Rozbił się dwa i pół kilometra od pasa startowego. Przy uderzeniu przełamał się na trzy części – dziobowa i środkowa znalazły się w rzece Tułosza wpadającej do Wołgi, tylna – na lądzie. Niewykluczone, że piloci, ratując maszynę, próbowali wodować.

Ważność świadectwa dopuszczenia rozbitego samolotu do latania mijała za trzy tygodnie. Jak-42 to maszyna skonstruowana w połowie lat 70., w nomenklaturze NATO nosząca pseudonim Clobber (Śmieć, Chłam, Rzęch). Po katastrofie radzieckiego jaka w 1982 roku na dwa lata przerwano produkcję tego modelu. Również w latach 90. te trzysilnikowe samoloty uczestniczyły w serii katastrof. Najtragiczniejsze to w 1992 roku Chinach – 116 ofiar, i 1993 roku na lotnisku w macedońskim mieście Ochryd – zginęło 115 osób. Jak-42 nie jest produkowany od 2003 roku.

Samolot leciał z Jarosławia do białoruskiego Mińska, gdzie drużyna Lokomotiwu miała rozegrać mecz z miejscowym Dynamem. Lot był czarterem, na pokładzie, oprócz załogi, znajdowali się wyłącznie hokeiści i inni członkowie ekipy. Lokomotiw trzykrotnie (ostatni raz w roku 2003) był mistrzem Rosji. Dwa razy został wicemistrzem, czterokrotnie zajmował trzecie miejsce. W katastrofie oprócz Rosjan zginęli kanadyjski trener oraz grający w Lokomotiwie zawodnicy ze Szwecji, z Czech, ze Słowacji, z Łotwy i Białorusi, a także bramkarz Stefan Liv – urodzony w Polsce i zawsze przyznający się do polskich korzeni, jako małe dziecko adoptowany przez szwedzkie małżeństwo i wychowany w Szwecji.

Rozbity samolot należał do rosyjskiej kompanii Jak-Service, którą Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego uznała w 2009 roku za najmniej bezpiecznego rosyjskiego przewoźnika.

Był to kolejny wypadek w czarnej serii rosyjskiego lotnictwa. 10 sierpnia na Kołymie rozbił się pasażerski An-12. Zginęło 11 osób, nikt nie przeżył.

Rozbity samolot był najstarszą latającą maszyną w Rosji – miał 48 lat.

Wrzesień 2011

Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!