Polscy eksporterzy branży ICT wchodzą na amerykański rynek

Na sukces mają szansę firmy, które będą produkować na potrzeby wybranej grupy odbiorców.

Publikacja: 23.11.2015 20:00

Polskie firmy muszą szukać nowych rynków

Polskie firmy muszą szukać nowych rynków

Foto: 123RF

W polskim eksporcie nabiera znaczenia sektor technologii informacyjnych i komunikacyjnych ICT. Zdaniem ekonomistów będzie się przyczyniał do umocnienia pozycji Polski w globalnej sprzedaży towarów i usług. – Gospodarki oparte na wiedzy i technologiach informacyjnych będą jedynymi liczącymi się w perspektywie kolejnych lat – uważa Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu w Banku Zachodnim WBK.

Polscy eksporterzy z sektora ICT rozwijają sprzedaż głównie w Niemczech i pozostałych krajach Europy Zachodniej, a także w Stanach Zjednoczonych. Rynek amerykański jest szczególnie obiecujący. USA pozostają największą i najbardziej zaawansowaną technologicznie gospodarką na świecie. Niektóre polskie firmy już uruchomiły tam oddziały.

Małe też potrafią

Wielu eksporterów w branży ICT to małe i średnie firmy produkujące unikalne rozwiązania i produkty, w tym oprogramowanie dla różnych branż, gry i rozwiązania mobilne. Nierzadko z  powodzeniem mogą one konkurować z międzynarodowymi potentatami.

Firmy z sektora ICT powinny także zwracać uwagę na inne rynki, np. afrykańskie czy arabskie.

– Te kraje, przynajmniej w części, bardzo dużo inwestują w nowoczesne technologie. Jedne chcą nadrobić zaległości wobec gospodarek zachodnich, inne – jak w przypadku wybranych krajów arabskich – mają ambicje prześcignięcia obecnych liderów nowoczesności – stwierdza Dylak.

Obiecującym kierunkiem eksportowym są także kraje Azji. Przykładem może być Wietnam, który właśnie rozpoczął proces modernizacji i cyfryzacji sektora publicznego. Niektóre polskie spółki już rozpoczęły rozmowy w sprawie dostarczania do tego kraju swoich systemów informatycznych.

Korzystne perspektywy rozwoju tego rodzaju eksportu daje m.in. znoszenie opłat importowych obejmujących np. sprzęt telekomunikacyjny nowej generacji, urządzenia do przetwarzania danych, elektronikę medyczną.

Jesteśmy spóźnieni

Rozwój sektora ICT będzie dla Polski w kolejnych latach dużym wyzwaniem. Z jednej strony mamy atut w postaci potencjału ludzkiego: polscy informatycy są świetnie wykształceni i doceniani za granicą. Oferujemy także korzystną relację jakości do kosztów pracy. Ale z drugiej – rozwój branży zaczął się zbyt późno.

Gdy na świecie technologie informacyjne zaczynały się rozwijać kilka dekad temu, Polska znajdowała się w zupełnie innym miejscu. Gdy w końcu zaczęliśmy, USA, Izrael i kraje Europy Zachodniej były ze swoim oprogramowaniem i innymi rozwiązaniami na etapie rozwiniętej ekspansji zagranicznej. To sprawia, że polskim przedsiębiorcom nie jest łatwo konkurować na obcych rynkach z firmami, które są tam obecne od lat.

Zdaniem ekspertów BZ WBK polscy eksporterzy dla zwiększania swoich szans muszą oferować produkty pod konkretne, wyspecjalizowane potrzeby. Choć usługi i produkty IT o charakterze uniwersalnym z sukcesem sprzedają na rynkach zagranicznych duże polskie firmy informatyczne, to dla mniejszych przedsiębiorców dobrą drogą wydaje się specjalizacja.

– Sektor ICT jest bardzo zróżnicowany, ale wydaje się, że klucz do eksportowego sukcesu jest jeden: szukanie nisz, np. tworzenie specjalistycznego oprogramowania dla konkretnej branży czy produkcja sprzętu odpowiadającego na potrzeby wybranej grupy konsumentów – podkreśla Dylak.

Dla rozwoju potencjału eksportowego branży ważne jest zapewnienie finansowania inwestycji. Szczególnie ważną rolę mogą odegrać inwestorzy kapitałowi, którzy w Polsce szukają najlepszych i najbardziej obiecujących start-upów oraz mniejszych firm, a potem zapewniają im wsparcie. Często obejmuje ono właśnie pomoc we wprowadzeniu małej, innowacyjnej firmy na obce rynki. Kolejnym źródłem pieniędzy są fundusze unijne. Nowa perspektywa finansowa 2014–2020 zapewnia duże nakłady na finansowanie innowacji, a jeden z głównych adresatów to sektor ICT.

Przykładem takiego wsparcia jest Projekt Polskich Mostów Technologicznych z budżetem 47,2 mln euro. Jeden z jego komponentów realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości ma nawiązywać do projektu realizowanego w kalifornijskiej Dolinie Krzemowej. W nowej perspektywie przedsięwzięcie zostanie jednak rozszerzone o kolejne rynki: Wielką Brytanię, Izrael i Irlandię, gdzie planowane jest wsparcie dla branż o wysokim potencjale innowacyjności, np. biotechnologii, IT, ICT.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A. i Bisnode, pod patronatem ministra spraw zagranicznych i ministra gospodarki. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego