W polskim eksporcie nabiera znaczenia sektor technologii informacyjnych i komunikacyjnych ICT. Zdaniem ekonomistów będzie się przyczyniał do umocnienia pozycji Polski w globalnej sprzedaży towarów i usług. – Gospodarki oparte na wiedzy i technologiach informacyjnych będą jedynymi liczącymi się w perspektywie kolejnych lat – uważa Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu w Banku Zachodnim WBK.
Polscy eksporterzy z sektora ICT rozwijają sprzedaż głównie w Niemczech i pozostałych krajach Europy Zachodniej, a także w Stanach Zjednoczonych. Rynek amerykański jest szczególnie obiecujący. USA pozostają największą i najbardziej zaawansowaną technologicznie gospodarką na świecie. Niektóre polskie firmy już uruchomiły tam oddziały.
Małe też potrafią
Wielu eksporterów w branży ICT to małe i średnie firmy produkujące unikalne rozwiązania i produkty, w tym oprogramowanie dla różnych branż, gry i rozwiązania mobilne. Nierzadko z powodzeniem mogą one konkurować z międzynarodowymi potentatami.
Firmy z sektora ICT powinny także zwracać uwagę na inne rynki, np. afrykańskie czy arabskie.
– Te kraje, przynajmniej w części, bardzo dużo inwestują w nowoczesne technologie. Jedne chcą nadrobić zaległości wobec gospodarek zachodnich, inne – jak w przypadku wybranych krajów arabskich – mają ambicje prześcignięcia obecnych liderów nowoczesności – stwierdza Dylak.